VU snelste stijger op duurzaamheidslijst

Een ‘Green Office’, een oplaadpaal op zonne-energie, kranen op de campus om je flesje bij te vullen, duurzame nieuwbouw, een daktuin. Al die initiatieven hebben geholpen want de VU is van de minst duurzame universiteit van Nederland gepromoveerd tot grootste stijger op de ranglijst van duurzame hoger onderwijsinstellingen.

Studentennetwerk Morgen, dat de lijst elk jaar samenstelt, reikt de VU er zelfs een prijs voor uit. De hoofdprijs, de ‘SustainaBul’, gaat net als vorig jaar en het jaar daarvoor naar Wageningen.

Iconisch project

Om te bepalen wie die Sustainabul krijgt, oordelen de studenten van Morgen niet alleen over waterbesparing, duurzame inkoop en afvalreductie van hogescholen en universiteiten, maar ze bekijken ook of er aan instellingen onderzoek wordt gedaan naar bijvoorbeeld biodiversiteit en of studenten tijdens hun opleiding les krijgen over duurzaamheid.

De Hogeschool Utrecht krijgt ook een prijs, voor het ‘meest iconische project’: HU-studenten helpen huiseigenaren hun woning zodanig te verbouwen dat die energieneutraal wordt.

Onderaan bungelen

Meedoen is belangrijk dan winnen, benadrukken de ideële studenten van Morgen. “De ranking is niet het belangrijkst”, aldus voorzitter Mart Lubben in een persbericht. “Het gaat om het uitwisselen van kennis en ervaring, zodat instellingen van elkaar kunnen leren.”

De lijst is dan ook opgedeeld in drie categorieën. De vijf instellingen met de meeste punten zijn ‘goud’, dan komen ‘zilver’ en ‘brons’. De zes instellingen die overblijven, bungelen onderaan in de categorie ‘overig’.

Duurzame opleidingen

Overigens was de VU (waarschijnlijk) nooit écht de minst duurzame universiteit. Duurzame projecten zijn er aan de VU altijd geweest, zelfs met duurzame opleidingen was de VU vaak voorloper, maar er was lange tijd niemand aan de VU die de vragenlijst van Morgen goed kon invullen omdat er geen goed overzicht was van wat de VU allemaal deed op het gebied van duurzaamheid.