26 maart 2024

VU-promovendus wereldkampioen bridge

Meike Wortel (29), promovendus moleculaire celfysiologie, is vorige week wereldkampioen bridge geworden in Lille, Frankrijk. Wortel, die hoopt te promoveren op de werking van gistcellen, doet het bridgen op wereldtopniveau er gewoon bij.

Gefeliciteerd! Je klinkt niet echt als een wereldkampioen, eerlijk gezegd.

“Ach, ik ben gewoon weer aan het werk.”

Wat was dit precies voor toernooi?

“Het was onderdeel van de World Mind Sportgames, waar behalve bridge ook schaak, Chinees schaak, dam en go wordt gespeeld. Ik maakte deel uit van een internationaal team.”

En waarom heb je gewonnen?

“Omdat we het beste hebben gespeeld.”

Dat begrijp ik, maar wat betekent dat?

“Bij bridge gaat het om veel aspecten, dat is het leuke aan deze sport, zoals strategie, het inschatten van je tegenstander, samenwerking met je partner…”

Win je vaker toernooien?

“Ik ben Europees kampioen jeugd geweest, en wereldkampioen University Bridge, en een keer open Europees kampioen vrouwen. Dit was het WK mixed teams, dus alle teams moesten uit paren van één man en één vrouw bestaan.”

Ga je alle kampioenschappen af?

“Er is drie keer per jaar een kampioenschap in Amerika, daar ga ik altijd heen. En dan toernooien zoals vorige week.”

Win je dan veel prijzengeld?

“Nee, het prijzengeld stelt meestal niet zoveel voor, maar in Amerika laat ik me betalen door sponsors die goede bridgers zoeken in hun team. Daar betaal ik dan mijn reizen van.”

En dat is goed te combineren met je werk aan de VU?

“Ik werk vier dagen per week, dus ik kan daar flexibel mee omgaan. Voordat ik hier begon, heb ik twee jaar lang full-time gebridged. Toen kreeg ik zelfs een uitkering van NOC/NSF.”

Wat is jou liever, bridge of wetenschap?

“Het vult elkaar aan. Bridge is intensiever en geeft meer instant voldoening. Bij wetenschap komt de voldoening op de langere termijn.”