20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU-promovendus ontvangt Rubicon-beurs

Dat vrouwen naar verhouding weinig topfuncties bekleden, wordt vaak breed uitgemeten. Maar voor etnische minderheden geldt precies hetzelfde. Promovendus Seval Gündemir onderzocht de afgelopen vier jaar waarom dit zo is. Via de Rubicon-beurs krijgt zij de kans om onderzoek te doen naar de associaties van mensen bij allochtone en autochtone mannen en vrouwen in relatie tot leiderschap.

Leuke vrouw

Dankzij de prestigieuze beurs kan Gündemir haar onderzoek de komende twee jaar doen op de Columbia Business School in New York. Ze koos daar zelf voor vanwege de aanwezigheid van professor Kathy Phillips. “Haar heb ik een paar jaar terug ontmoet op een congres. Ze bleek behalve heel kundig ook een leuke vrouw te zijn en we hadden een paar dezelfde interesses. Daardoor bleven we mailcontact houden en besloten we mij aan te melden voor de Rubicon.”

Afwachten

De Rubicon-beurs – met een looptijd van minimaal twaalf tot maximaal 24 maanden – krijg je niet zomaar. Elke keer zijn er zo’n honderd tot 150 aanmeldingen en worden er maar vijftien tot twintig uitgekozen. “Je hebt een heel gedetailleerd plan nodig. Wat ga je onderzoeken? Hoe? Waarom daar? Wat voor belang heeft de maatschappij bij jouw onderzoek? Enzovoorts. Er zit verder geen interview bij de selectieprocedure, dus na het inleveren van het plan van aanpak is het afwachten.”

Implicit Association Test

In Nederland deed ze een belangrijk onderdeel van het onderzoek via de Implicit Association Test. Hierbij zagen de deelnemers een opgedeeld scherm met aan de ene kant de woorden allochtoon en leider en aan de andere kant het woord autochtoon. Vervolgens kregen ze allochtone en autochtone namen te zien en woorden die je kunt relateren aan het begrip leiderschap. Deze moesten ze zo snel mogelijk indelen. Daarna wisselde het woord leider van kant en werd de test opnieuw gemaakt. Resultaat was dat wanneer het woord leider aan dezelfde kant als het woord autochtoon stond, de reactietijd een stuk sneller was.

Vier groepen

“In Amerika wil ik voor een groot deel hetzelfde gaan doen, maar dan met vier verschillende groepen”, zegt Gündemir. “De autochtone man, de autochtone vrouw en de man en de vrouw uit een etnische minderheid.”

Gündemir is de enige van de achttien met een Rubicon-beurs die van de VU afkomstig is. In 2010 kreeg ze van het NWO al een beurs via het mozaïekprogramma van twee ton voor haar onderzoek.

Voorbeelden van Implicit Association Tests vind je hier.