20 april 2024

VU moeilijk bereikbaar op open dag

De VU is slecht bereikbaar in het weekend van 1 en 2 november, precies tijdens de open dagen voor bacheloropleidingen. Er rijden geen treinen naar station Zuid en de A10 Zuid is ook dicht. Hoe komen al die scholieren dan op de VU?

“Het is heel vervelend”, zegt Mirella Kleijnen, portefeuillehouder onderwijs bij de economische faculteit. “Het liefst wil je de toekomstige studenten zo goed mogelijk ontvangen. Maar de twee opties die er zijn, om de open dagen te verschuiven of toch door laten gaan, zijn beide niet optimaal. Mijn eerste reactie was verplaatsen, maar toen bleek dat we al heel veel vooraanmeldingen hadden.”

Dóór het spoor

In het eerste weekend van november wordt een deel van het dak van een nieuwe reizigerstunnel in station Zuid geplaatst. Er rijden geen treinen en ook via de A10 Zuid kun je niet rijden. Het dak moet dwars door het spoor en de weg op z’n plek gelegd worden. De bouwers halen daarvoor het spoor en wegdek weg, leggen het dak op z’n plek en bouwen alles na afloop weer op. Een serieuze operatie.

De VU is er niet blij mee. De bachelordag is belangrijk voor de opleidingen. “Doorgaans zitten op de open dag de sessies voor veel studies helemaal vol”, aldus Kleijnen. “En als de mensen op de open dag komen, dan komen ze misschien ook een dagje proefstuderen.” Met hopelijk een inschrijving aan de VU tot gevolg.

Toch doorgaan

Na spoedberaad hebben de decanen en portefeuillehouders onderwijs van de faculteiten en de dienst Communicatie & Marketing besloten om de open dag toch door te laten gaan op vrijdagmiddag en zaterdag 1 en 2 november.

“Er waren al zo’n 3.500 aanmeldingen, waaronder een paar honderd Engelstalige”, zegt hoofd voorlichting Erik Schouten. “Als je dat gaat terugdraaien… Die mensen hebben er al rekening mee gehouden. Misschien komen er wel minder mensen dan verwacht, maar ook dat kan best mee vallen, als het niet hagelt of stormt.” De VU is ook niet helemaal onbereikbaar, want bijvoorbeeld de Noord/Zuidlijn rijdt wel tot aan Amsterdam Zuid.

Gevoel voor de community

Kleijnen hoopt ook dat studiekiezers zich er niet door zullen laten afschrikken. “Mensen kunnen zich voor een deel ook online oriënteren. Maar uiteindelijk wil je de studenten graag op de campus ontvangen. Dat is belangrijk om te laten zien wie we zijn. Ze komen hier toch drie jaar studeren. Je wil ze daarom de VU laten zien, met ze praten, zodat ze een gevoel krijgen van de cultuur en de community.”

De werkzaamheden kwamen als een verrassing. “Iemand van de VU die bij een vergadering over de Zuidas was, heeft het bij toeval gehoord”, zegt Schouten. “Terwijl de directeur van FCO van de VU in de raad van toezicht van de projectenorganisatie Zuidasdok zit. Daarover is een gesprek geweest, want het is toch wel heel vreemd. De VU is toch de organisatie met de meeste traffic op de Zuidas.”

Iets extra’s

Doorgaans komen er zo’n tienduizend mensen op de bachelordagen af. De dienst Communicatie gaat iedereen die zich voor de open dag heeft aangemeld extra informeren. Schouten: “We laten de mensen weten dat het extra reistijd kost om op de VU te komen en sturen ze een link om te kijken hoe ze het best kunnen reizen. En we doen iets extra’s als ze op de VU aankomen, misschien krijgen ze een broodje ofzo. Een gebaar waarmee we laten weten dat we waarderen dat ze extra moeite hebben gedaan om te komen.”

Correctie 30 september:

Mirella Kleijnen werd in de eerste versie van dit artikel opgevoerd als portefeuillehouder van de rechtenfaculteit, maar ze bekleedt die functie aan de School of Business and Economics.