Wetenschap
& Onderwijs

VU matig populair bij eerstejaars

In september verwelkomde de Rijksuniversiteit Groningen de meeste eerstejaars bachelorstudenten van alle Nederlandse universiteiten. Voor het vierde jaar op rij ging er niets boven Groningen.

Bijna 5.500 eerstejaars telt de universiteit van het noorden. Slechts twee andere universiteiten komen daarbij in de buurt met meer dan vijfduizend eerstejaars: de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht.

De Vrije Universiteit zit met bijna 3.500 eerstejaars in de middenmoot. Dat zijn er iets meer dan de ruim 3.300 eerstejaars van het jaar ervoor.

Eerstejaars bachelorstudenten 2016
© HOP. Bron: VSNU. Landelijk: 47.316 eerstejaars bachelor (hoofdinschrijvingen)

In totaal staan er nu 28,5 duizend bachelor- en masterstudenten ingeschreven bij de RUG. De UvA en de UU zijn nog net iets groter en komen boven de dertigduizend uit, blijkt uit cijfers van universiteitenvereniging VSNU. Aan de VU studeren bijna 22,4 duizend studenten.

Meer buitenlanders

Dit studiejaar ontvingen de universiteiten samen acht procent meer eerstejaars bachelorstudenten, vooral doordat steeds meer buitenlandse studenten hierheen komen (27 procent meer dan vorig jaar).

Wageningen Universiteit groeit flink, maar heeft toch nog altijd de minste eerstejaars: nipt vijftienhonderd gingen er afgelopen september van start. Maar Wageningen telt wel veel masterstudenten, ook uit het buitenland, zodat het totale aantal studenten toch tegen de elfduizend aanloopt. De kleinste universiteit van Nederland is de Universiteit Twente met 9.400 inschrijvingen.

Totaal aantal inschrijvingen 2016