28 maart 2024

SRVU'er plakt foute VU-alumnus af, 4 mei 2022.

VU laat NSB’er verwijderen van oorlogsplaquette

VU-alumnus Johan Heinsius, die overtuigd NSB’er was, wordt na onderzoek van een historische commissie verwijderd van het oorlogsmonument in het hoofdgebouw.

De naam Johan Heinsius wordt verwijderd van de herdenkingsplaquette ter nagedachtenis van de studenten en medewerkers die zijn omgekomen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het college van bestuur heeft daartoe besloten naar aanleiding van een advies van de Historische Commissie VU, nadat Wim Berkelaar van het Historisch Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantisme ontdekte dat Heinsius NSB’er was.

Het NSB-verleden van Heinsius werd drie jaar geleden al onthuld in het boek  ‘Een oorlogsplaquette ontrafeld’, dat Berkelaar samen met VU-universiteitshistoricus Ab Flipse, oud-directeur van het documentatiecentrum George Harinck en met de hulp van de gepensioneerde wiskundeleraar Tjeerd de Jong en kerkhistoricus Gert van Klinken schreef. Vanwege de coronacrisis werd het boek pas vorig jaar in april officieel gepresenteerd.

Studentenactie

Na een interview over de kwestie met Berkelaar door Ad Valvas kwamen leden van de studentenbond SRVU hebben samen met de Communistische  Jongerenbeweging (CJB) in actie. Zij plakten demonstratief de naam van Heinsius af en eisten dat zijn naam van het oorlogsmonument werd verwijderd. Volgens de Historische Commissie is de vermelding van Heinsius op de plaquette een vergissing geweest.

De VU heeft ook nog laten onderzoeken of er in juridische zin sprake is van ‘mogelijke aantasting van de nagedachtenis van een overledene’. Omdat vaststaat dat Heinsius overtuigd NSB’er is, is besloten dat dit niet het geval is.