29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

VU-hoogleraar: ‘Boerkaverbod is onzalig en hypocriet’

Liever een vrouw in de collegebanken die haar gezicht bedekt maar wel meedoet, dan een halve klas die tijdens college verdiept is in hun sociale mediaverkeer. Aldus Thijl Sunier, hoogleraar culturele antropologie, over het plan van het kabinet om de burka te verbieden in onder andere onderwijssituaties. Hij maakt zich er in een opiniestuk in Advalvas flink kwaad over.

Pure angst

‘Deze wet komt voort uit pure angst, angst voor groei van de islam, angst voor vrouwen die hun eigen opvattingen over emancipatie hebben, angst voor diversiteit. Wat een hypocrisie om dat niet gewoon openlijk te zeggen.’

‘VU moet zich verzetten’

Sunier vindt dat de VU zich principieel moet verzetten tegen zo’n maatregel, ook al lopen er hier geen vrouwen met een gezichtssluier rond. Want, vindt hij: ‘De overheid grijpt diep in het religieuze leven in en morrelt aan de vrijheid van godsdienst.’

Lees hier Suniers hele opiniestuk.