18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU hengelt weer lekker wat Europees geld binnen

Met 32 consolidator grants haalt Nederland flink wat onderzoeksgeld binnen van de Europese onderzoeksraad (ERC). Vier daarvan zijn voor de VU.

De VU-winnaars zijn politicoloog en Dies-redenaar Catherine de Vries, psycholoog Daniel Balliet, socioloog Dimitris Pavlopoulos en natuurkundige Stefan Witte. Het eerdere topjaar was 2014, ook met vier beurzen.

Extreem rechts

De Vries stelde in haar Dies-rede dat de democratie weinig te vrezen heeft van populistische partijen. Ze gaat nu onderzoeken waarom extreem rechts vooral in crisistijden zo groeit. Balliet probeert er de vinger op te leggen waarom mensen van verschillende culturen anders samenwerken en wat de oorzaak is en wat het gevolg.

Witte krijgt de beurs om complexe nanostructuren nog beter in beeld te gaan brengen. Die structuren vormen de basis voor de chips in moderne elektronische apparaten, zoals smartphones, en hoe kleiner en complexer ze worden, hoe moeilijker het wordt om de structuren en hun werking te karakteriseren.

Nieuwkomer

Pavlopoulos is een nieuwkomer in de wereld van de grote, persoonlijke beurzen, waar de anderen al eerder Veni’s of ERC Starting Grants binnenhaalden. Hij gaat onderzoek doen naar tijdelijke contracten en ongelijkheid op de arbeidsmarkt in Nederland, Noorwegen en Italië.

Op een goed cv staat veel output

Een belangrijke graadmeter voor het winnen van zo’n prestigieuze beurs is als je een goed cv hebt. “Op een goed cv staat veel output, wetenschappelijke output”, zegt subsidieadviseur van de VU en het ziekenhuis Bart Jordi. “Maar ik kan de uitslag niet voorspellen. Als ik denk: dit kan niet missen, dit is echt een heel goede vrouw of man, dan toch grijpt diegene er soms naast.”

Nederland

Na een relatief matig jaartje sleept Nederland weer flink wat ERC-beurzen binnen. In 2018 streefden Israël en Zwitserland Nederland voorbij, waardoor het op de zesde plaats eindigde. Dit jaar hebben we de vierde plek heroverd. Net als in voorgaande jaren eindigen Duitsland (52), het Verenigd Koninkrijk (50) en Frankrijk (43) bovenaan.

De 600 miljoen euro aan beurzen – met een gemiddelde waarde van 2 miljoen – gaan naar ervaren wetenschappers die zo’n zeven tot twaalf jaar geleden zijn gepromoveerd (vergelijkbaar met de Nederlandse Vidi-subsidie van NWO). Met het geld kunnen ze vijf jaar lang onderzoek doen en nieuwe mensen aannemen. Deze subsidieronde zou volgens de ERC ongeveer 2.000 banen creëren.

Slagingspercentage

Van de 2.453 aanvragen zijn er slechts 301 gehonoreerd, zo’n 12,3 procent. Dat is vergelijkbaar met vorig jaar. Bij de VU en het ziekenhuis waren er 12 aanvragen ingediend, en is het slagingspercentage dus 33,3 procent. Een derde van de beurzen ging naar een vrouw. Van alle winnaars hebben er 55 de Duitse nationaliteit, 33 de Franse, en 28 de Nederlandse.

Het overgrote deel van de Nederlandse wetenschappers doet onderzoek in eigen land. Er werken er 4 over de grens. Van de Nederlandse instellingen slepen de Universiteit Utrecht en de Universiteit Amsterdam de meeste grants in de wacht: allebei 6.

Consolidator grants per instelling

Universiteit Utrecht

Universiteit van Amsterdam

Universiteit Leiden

Vrije Universiteit Amsterdam en VUmc

Radboud Universiteit Nijmegen

Rijksuniversiteit Groningen

Universiteit Maastricht

TU Eindhoven

UMC Utrecht

AMC UvA

TU Delft

Universiteit Twente

Het Nederlands Kanker Instituut

Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie

Totaal

Lees ook:

> Hoe je dit jaar wél die beurs krijgt

CORRECTIE 19/12/2019:
In een eerdere versie van dit bericht werd melding gemaakt van een vijfde wetenschapper die met een consolidator grant naar de VU komt. Die informatie bleek echter foutief, en is daarom geschrapt.