29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU heeft weer minder eerstejaars

UPDATE – Bij het begin van de Ideeweek hadden zich 6837  eerstejaars bachelors aan de VU aangemeld.  Vorig jaar waren dat 7127.  Dat is des te opmerkelijker omdat het totale aantal eerstejaars landelijk wel fors groeide: er zijn dit jaar 76057 eerstejaars bachelors, vijfduizend meer dan vorig jaar rond deze tijd. Dat komt weer doordat studenten vrezen voor het afschaffen van de basisbeurs en hun studie daarom niet langer uitstellen. Vooral de technische studies doen het goed.

Sterke dalers onder de opleidingen aan de VU zijn: bedrijfskunde en economie. Bij bestuurs- en organisatiewetenschap, Griekse en Latijnse cultuur, business analytics, archeologie en medische natuurwetenschappen groeide het aantal eerstejaars juist. UPDATE 22-08: aanvankelijk stond in dit bericht dat ook criminologie een sterke daler is; dat blijkt niet te kloppen. Criminologie heeft een numerus fixus (net zo veel studenten als vorig jaar = 125), en moest veel meer studenten dan vorig jaar afwijzen…

Volgens Marjolijn Witte, hoofd onderwijs en kwaliteitszorg, is er een aantal mogelijke verklaringen voor de daling aan de VU: “Een paar grote opleidingen, zoals bedrijfskunde en rechten, werken dit jaar voor het eerst met een numerus fixus. Dat verklaart de daling voor een deel. Een andere verklaring is dat studenten die de premaster bij economie doen, nu nog niet worden meegeteld, omdat de premaster niet meer in september, maar pas in februari begint. Dit gaat om ongeveer vijfhonderd studenten.”

Witte vindt de daling van het aantal eerstejaars niet zorgwekkend: “Ik heb geen enkele aanwijzing dat studenten niet voor de VU kiezen omdat ze denken dat het onderwijs hier niet goed is.”

Vorig jaar kelderde het aantal eerstejaars aan de VU nog veel sterker: in topjaar 2011 had de VU 8285 nieuwe bachelors.