28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘VU heeft intensief contact met studenten in Hongkong’

De spanningen in Hongkong lopen steeds hoger op. Meerdere Nederlandse universiteiten en ten minste één hogeschool adviseren hun studenten terug te keren naar huis. De VU houdt intensief contact met de studenten aldaar.

Het al maanden durende protest tegen het stadsbestuur van Hongkong en de groeiende invloed van Peking wordt steeds feller. Veel demonstranten zijn studenten die hun universiteit als uitvalsbasis gebruiken en de toegangen blokkeren. Eerder deze maand kwam een student om het leven en vorige week raakte een andere demonstrant ernstig gewond toen een politieagent hem van dichtbij neerschoot.

Stad verlaten

Meerdere Nederlandse universiteiten hebben hun studenten die op uitwisseling zijn dringend geadviseerd om de stad te verlaten. Het gaat bijvoorbeeld om de Erasmus Universiteit Rotterdam met 74 studenten in Hongkong. Sommigen van hen waren al teruggekeerd naar Nederland. Wie niet verzekerd is, krijgt de terugvlucht vergoed van de EUR, die bovendien nadenkt over oplossingen voor de opgelopen studievertraging.

Weg willen

Ook de Vrije Universiteit faciliteert de thuisreis van de 17 VU-studenten die in Hongkong zitten, als ze weg willen. “We hebben intensief contact met de studenten en hun ouders en volgen de ontwikkelingen op de voet. We halen ze niet terug, maar laten het aan de studenten zelf over of ze terugkomen”, zegt woordvoerder Wessel Agterhof.

Volgens Agterhof hebben de universiteiten waar de studenten zitten hen al weggehaald van de campussen en ze in hotels geplaatst, ver van de ongeregeldheden. “En een aantal studenten is Hongkong al wel uit, maar is nu lekker aan het reizen door Azië.”