28 maart 2024

VU gaat slechte scores Keuzegids te lijf

Twee universiteiten halen een onvoldoende in de Keuzegids Universiteiten 2013: de UvA en de VU.

De jaarlijkse verschijnende Keuzegids Universiteiten biedt een overzicht van de sterke en zwakke punten van opleidingen op grond van studentoordelen, onderwijsstatistieken en oordelen in visitatierapporten van onderwijskeurmeester NVAO.

Topopleiding

Vooral op het gebied van de faciliteiten voor studenten scoort de VU slecht. De opleidingen Literatuur en samenleving, Oudheidkunde en Aardwetenschappen scoren zeer goed. De Amsterdam University College, een samenwerkingsverband tussen de VU en de UvA, wordt als topopleiding beoordeeld.

Uit de scores blijkt dat studenten van de VU negatiever oordelen over de voorbereiding op een beroepsloopbaan, de informatievoorziening, toetsing en beoordeling, betrokkenheid van docenten en de huisvesting dan studenten van andere universiteiten.

Studentenaantallen

De VU scoort al een aantal jaren relatief laag in de NSE. ‘De belangrijkste reden daarvoor is de snelle groei in studentenaantallen die de VU de afgelopen jaren heeft doorgemaakt van 15.777 in 2002 naar 25.063 in 2011’, aldus VU-woordvoerder Aukje Schep namens het college van Bestuur.  ‘De organisatie en de voorzieningen zijn niet in dit tempo meegegroeid. Het is noodzakelijk om hierin de komende jaren een inhaalslag te maken.’

De komende jaren worden ieder jaar drie punten waarop de VU het slechtst scoort in de NSE aangepakt. In 2013 richt deze aanpak zich op de verbetering van toetsing en beoordeling, de informatievoorziening en de ICT-voorzieningen op de VU.