29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU-eredoctor staat terecht wegens tweet

De Zuid-Afrikaanse voedingsdeskundige Tim Noakes, tevens eredoctor aan de VU, staat voor de medische tuchtraad in zijn land vanwege een voedingsadvies dat hij in 2014 heeft gegeven op Twitter.

Het is geen wereldschokkend advies. Op de vraag van een vrouw of een LCHF-dieet (Low Carb High Fat, weinig koolhydraten, veel vetten) aan te raden is voor moeders die borstvoeding geven, antwoordt Noakes dat moedermelk, ook die van moeders die aan LCHF doen, veel gezonde vetten bevat en dat LCHF ook goed is voor baby’s die overgaan op vast voedsel.

Maar Noakes heeft de toorn gewekt van de Health Professions Council of South Africa (HPCSA), die hem beschuldigt van onprofessioneel gedrag en het geven van onconventioneel advies aan borstgevende moeders.

Beroepsverbod

“Als hij schuldig wordt bevonden, kan dat betekenen dat hij zijn beroep niet meer mag uitoefenen”, zegt biofysicus Joris Snellenburg van de VU, die zich het lot van Noakes erg aantrekt. Snellenburg denkt dat Noakes voor de tuchtraad staat omdat zijn advies betekent dat “je tachtig procent van de voedingswaren in de supermarkt moet laten staan.”

Het HPCSA verwijt Noakes onder meer een voedingsadvies te geven dat alleen voor rijke mensen te doen is. “Maar er is genoeg betaalbare gezonde voeding te krijgen. Probleem is dat ongezonde voeding zo belachelijk goedkoop is.”

Diabetes en hart- en vaatziektes

LCHF betekent onder meer dat voeding waarin suikers en granen zijn verwerkt, afvallen. Het idee is om de inname van makkelijke verteerbare koolhydraten te beperken.

“Koolhydraten worden in het lichaam omgezet naar glucose, wat het lichaam zelf ook prima kan aanmaken”, aldus Snellenburg. “Een dieet dat hoog is in koolhydraten kan op den duur leiden tot insulineresistentie. De meeste van onze welvaartsziektes, zoals diabetes en hart- en vaatziektes, zijn gelinkt aan insulineresistentie.”

Slecht eetpatroon

LCHF is ook tegen het zere been van bedrijven als Coca-Cola, meent hij. “Die leggen de nadruk op beweging om gezond te blijven, maar je kunt nog zoveel sporten, de negatieve effecten van een slecht eetpatroon hef je er niet mee op. ‘You can’t outrun a bad diet.'”

VU-hoogleraar Jaap Seidell, ook voedingsdeskundige, vindt de zaak tegen Noakes absurd. ‘Koolhydraatarme voeding staat hier gewoon als effectieve optie in de voedingsrichtlijnen voor overgewicht en diabetes’, schrijft hij per mail. ‘Het lijkt mij dan ook niet dat Noakes dit kan verliezen.’

Geen consequenties

Seidell denkt niet dat de zaak tegen Noakes gevolgen kan hebben voor wetenschappers als hijzelf, ook prominent aanwezig op social media. ‘Het lijkt mij een zaak die speelt in Zuid-Afrika en geen verdere consequenties heeft.’

Op deze website wordt gedetailleerd verslag uitgebracht van het proces tegen Noakes, die zich kranig blijkt te weren tegen de aantijgingen aan zijn adres. Op YouTube legt Noakes uit hoe hij zelf tegen de zaak aankijkt.