28 maart 2024

VU- en TU-studenten gaan wereldrecord breken – inshallah

Eind vorig jaar schreven we al over het het Human Power Team, een ploeg van zes studenten bewegingswetenschappen van de VU Amsterdam en elf studenten van de TU Delft. Die willen in september in de woestijn van Nevada het wereldsnelheidsrecord breken op een door de mens aangedreven voertuig, een fiets, dus, dat op dit moment op 133 km/h staat.

Op 9 juli werd een door de Delftse studenten gebouwde fiets, de VeloX-3, getest op een speciaal hiervoor door Rijkswaterstaat afgezet stuk snelweg in Friesland. Daarbij werd een snelheid van 78,8 kilometer per uur gehaald, kennelijk door de schuld van de straffe zijwind die die dag blies. Lees er hier en hier meer over.