28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU begint met Engelse taaltoets

De Vrije Universiteit wil een Engelse taaltoets gaan afnemen. De toets is bedoeld voor studenten die beginnen aan een Engelstalige bachelor.

De VU neemt al jaren een Nederlandse taaltoets af bij de eerstejaars. Als studenten die niet halen, krijgen ze het advies om een bijspijkercursus Nederlands te doen. Nu er ook Engelstalige bachelors zijn, waar Nederlandse, maar ook studenten uit allerlei andere landen op afkomen, wil de VU ook een Engelse toets gaan afnemen.

De toets, en ook de bijspijkercursus Engels, worden gemaakt door het Taalcentrum VU. Volgend studiejaar start de VU met een pilot.

Alle eerstejaars

De studentenraad van Sociale Wetenschappen pleitte vorig jaar al voor een Engelse taaltoets, maar dan voor alle eerstejaars. “Er is wel een taaltoets Nederlands, maar veel literatuur en colleges zijn in het Engels. Dus waarom dan geen toets voor die taal?” vroeg een raadslid zich af. Maar zo ver om alle studenten te toetsen gaat de VU nog niet.

De Engelse taaltoets is onderdeel van het taalbeleid van de VU. Daarin staat onder andere ook beschreven hoe de taalbeheersing van docenten en ondersteunend personeel op niveau kan worden gebracht of gehouden. Er worden momenteel nog concrete afspraken gemaakt met de faculteiten en diensten over het taalbeleid.