Studentenleven
& Maatschappij

Vrouwelijke studenten doen het beter dan de mannen

Van de vrouwelijke bachelorstudenten aan universiteiten behaalt 73 procent binnen vier jaar een diploma in het hoger onderwijs. Daarin slaagt maar 53 procent van de mannen.

Vrouwen studeren al jaren sneller af aan de universiteiten dan mannen en vallen minder vaak uit. De verschillen waren ooit zelfs groter dan nu. Van de lichting bachelorstudenten van 2002 had 53 procent van de vrouwen binnen vier jaar een diploma, en slechts 31 procent van de mannen.

Het studierendement ging sindsdien flink omhoog, onder meer door de invoering van het bindend studieadvies en de invoering van de harde knip tussen bachelor- en masterstudie. Ook de (uiteindelijke niet ingevoerde) langstudeerboete zorgde voor een tempoversnelling. Maar de verschillen tussen mannen en vrouwen werden weinig kleiner.

studieverschil mv.jpg

© HOP, bron VSNU

Het scheelt nogal naar welke sector je kijkt. Bij ‘natuur’ zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen het kleinst (16 procentpunt) en in de sector gezondheid zijn ze het grootst.

studieverschil mv 2.jpg

© HOP, bron VSNU

Op de website van de VSNU zijn ook de verschillen per universiteit te bekijken.