20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Vroege bedtijd niet altijd goed’

Vroeger naar bed gaan is niet voor alle kinderen gunstig, zegt promovendus Marije Vermeulen. Ze promoveerde 12 december bij de faculteit Bètawetenschappen.

“Volwassenen weten dat we als we slecht slapen prikkelbaarder zijn, slechter presteren en minder onthouden. Maar uit mijn onderzoek kwam een verrassende bevinding. Niet alle kinderen hebben er last van als ze kort slapen. Het is niet zo dat als ze langer slapen, ze allemaal beter presteren. Dat hangt vooral af van hun temperament.

Introvert kind

Ik onderzocht een groep kinderen tussen de negen en twaalf jaar: de bovenbouw van de basisschool. Daaruit bleek dat vooral introverte, teruggetrokken kinderen niet beter gaan presteren als ze langer slapen. Dat was ook zo bij kinderen die sneller verdrietig, boos of gefrustreerd zijn. Zij gaan ten opzichte van leeftijdsgenootjes bij een langere slaapduur juist slechter presteren op aandachts- en werkgeheugentaken.

Alert

Om leer- en gedragsproblemen te voorkomen of te verminderen is het daarom van belang dat ouders en hulpverleners alerter zijn op slaapproblemen bij kinderen. Daarbij moeten ze kijken naar de optimale slaapduur per kind.”