Studentenleven
& Maatschappij

Vragen over Palestina-lezing aan de VU

In de Amsterdamse gemeenteraad zijn schriftelijke vragen gesteld over een lezing die op 14 januari werd gehouden aan de Vrije Universiteit. Op de lezing The Third Antifada, die was georganiseerd door de organisatie Studenten voor Rechtvaardigheid in Palestina, sprak de Palestijnse schrijver en activist Khaled Barakat.

Twee gemeenteraadsleden van CDA en VVD vragen zich nu af of er wel genoeg veiligheidsmaatregelen getroffen zijn. Zij wijzen er in hun brief op dat Barakat een prominent lid is van het Volksfront voor de bevrijding van Palestina, een activistische groepering die in de Europese Unie op de lijst staat van terroristische organisaties.

Burgerslachtoffers

Volgens de raadsleden Marijke Shahsavari-Jansen (CDA) en Dilan Yesilgoz-Zegerius (VVD) werd met de komst van Barakat ‘een podium geboden aan iemand die, in ieder geval op andere momenten, geweld zou plegen en/of verheerlijken, en verbonden is aan een organisatie die zelfs trots is op het feit dat men burgerslachtoffers maakt.’

De VU staat achter haar besluit om de lezing door te laten gaan. “Wat veiligheid betreft, is er van tevoren contact geweest met de politie”, zegt woordvoerder Aukje Schep. “En we hebben intern goed besproken of de lezing paste binnen de voorwaarden van de VU. Dat is als het op een academische manier gaat, dus er moet ruimte zijn voor tegengeluid en discussie. We hadden afgesproken met de organisatie dat we zouden ingrijpen op discriminerende uitspraken.”

Geen ingrijpen

Volgens Schep was ingrijpen niet nodig. “We waren aanwezig bij de bijeenkomst en er zijn goede en kritische vragen gesteld.” Vorig jaar werd een bijeenkomst van de Studenten voor Rechtvaardigheid in Palestina al van tevoren afgelast na een stroom van emotionele reacties.

De reactie van burgemeester en wethouders op de brief van de gemeenteraadsleden zal naar verwachting nog enkele weken op zich laten wachten.