Wetenschap
& Onderwijs

Vier keer 1,5 miljoen voor VU en VUmc

Zwarte gaten, mondige burgers, driedimensionale röntgenfoto’s en meer: 32 wetenschappers mogen er onderzoek naar doen en krijgen daarvoor een Vici-beurs van anderhalf miljoen euro. Vier daarvan werken aan de Vrije Universiteit en het VU medisch centrum.

Vrouwen succesvoller

Dit jaar deden 215 wetenschappers een gooi naar de felbegeerde beurzen van onderzoeksfinancier NWO. Vrouwen waren iets succesvoller dan mannen: 17 procent boekte succes, tegen 14 procent van de mannen.

Met het geld mogen de 32 laureaten de komende vijf jaar een eigen onderzoeksgroep opbouwen. Leiden sleept de meeste beurzen in de wacht. Het zijn er vijf, plus twee voor het universitaire ziekenhuis LUMC. Utrecht krijgt er vier, plus één voor het UMCU.

Select gezelschap

De VU staat samen met de UvA op de derde plek, met ieder drie Vici-beurzen van 1,5 miljoen euro, en het VUmc krijgt er ook één. De vier wetenschappers zijn een socioloog, econoom, aardwetenschapper en longarts.

De beurzen horen bij een stelsel van NWO-subsidies voor wetenschappelijk talent: de Vernieuwingsimpuls. Eerst komen de Veni-beurzen voor recent gepromoveerde wetenschappers, dan de Vidi-beurzen en uiteindelijk, voor een select gezelschap, de Vici-beurzen.

Kennisbenutting

Per vakgebied beoordelen commissies van wetenschappers de aanvragen, waarbij ze de hulp inroepen van externe deskundigen. Ook ondervragen ze de kansrijke aanvragers over hun plannen.

In de beoordeling weegt mee wat de wetenschapper al eerder heeft gepresteerd, hoe vernieuwend het voorstel is, hoe groot de impact vermoedelijk zal zijn. Tegenwoordig weegt ook de mogelijke ‘kennisbenutting’ enigszins mee.

Toekenningen per universiteit/instituut

UL