29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Vidi-beurzen voor 3 VU-onderzoekers

Drie onderzoekers van de Vrije Universiteit hebben een Vidi-beurs gekregen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Ze bestuderen permafrost, religieus gemengde stellen in Nederland en de inzet van statistische machine-learning voor economische beleidsvragen.

De winnaars van de VU zijn Jorien Vink, Marianne Moyaert en Julia Schaumburg. De ervaren onderzoekers krijgen elk 800.000 euro om een eigen onderzoeksgroep op te zetten.

Jorien Vonk werkt bij de afdeling aardwetenschappen. Ze gaat onderzoek doen naar de relatie tussen ontdooiende permafrost en klimaatopwarming. Door de dooi komt organisch koolstof via rivieren en kusterosie vrij. Vonk gaat kijken welke route de koolstof aflegt en waar het uiteindelijk in de oceaanbodem terechtkomt.

Hoogleraar Marianne Moyaert van de faculteit Religie & Theologie wil weten hoe christelijk-joodse en christelijk-islamitische stellen in Nederland omgaan met religieuze rituelen als besnijdenis, doop en feestdagen. Is er invloed van de maatschappelijke christelijke norm en de heersende islamofobie en antisemitisme?

Econometrist Julia Schaumburg stelt dat we met de combinatie van twee datawetenschappelijke technieken beter complexe economische beleidsvragen kunnen beantwoorden. Statistische machine-learningtechnieken kunnen zeer complexe patronen ontdekken in data. En econometrische tijdreeksmodellen kunnen zich goed aanpassen aan economische veranderingen.

En 3 Vidi voor Amsterdam UMC, locatie VUmc

Bij het Amsterdam UMC, locatie VUmc vielen ook drie onderzoekers in de prijzen. Alan Gerber kijkt naar moleculen in kankercellen die ze helpen groeien. Betty Tijms wil weten hoe sterke hersenverbindingen ontstaan, omdat bij mensen die dat hebben de ziekte van Alzheimer trager verloopt. En Christiaan Vinkers onderzoekt waarom de gevolgen van jeugdtrauma zo langdurig en ernstig zijn, en of het mogelijk is met een ‘reset’ van het stresssysteem deze vorm van depressie beter te behandelen.

Erfenissen van massaal geweld

Ten slotte krijgt ook een onderzoeker van het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving, dat op het terrein van de VU gevestigd is, een Vidi-beurs. Barbora Holá onderzoekt hoe erfenissen van massaal geweld worden overgedragen op volgende generaties en welke rol mechanismen zoals strafrechtspleging en ambtelijke zuiveringen hierin spelen.

In totaal hebben 81 onderzoekers een Vidi-beurs ontvangen, van de 503 aanvragen.