20 april 2024

Verontruste VU’ers willen meer zijn dan alleen maar spierballen

Het college van bestuur heeft heel wat water bij de wijn gedaan om de vakkbonden en de ondernemingsraad tegemoet te komen, maar de Verontruste VU’ers vinden het nog veel te vroeg om victorie te kraaien.

Dat blijkt uit de notulen van een bijeenkomst van de groep, eerder deze week. Er is een nieuw sociaal plan voor de VU-medewerkers die bij de reorganisatie van de VU worden ontslagen, en die een betere begeleiding naar nieuw werk krijgen en geen inkomen inleveren.

Studentgerichte ondersteuning

Daarnaast heeft het college haar focus verlegd naar de verbetering van de onderwijskwaliteit. Dat betekent dat er opnieuw wordt gekeken naar de reorganisatieplannen voor onder andere de studentgerichte ondersteuning.

Maar de kleine opleidingen dreigen nog steeds te verdwijnen, gedwongen ontslagen zijn nog steeds niet uitgesloten en het college van bestuur heeft alle macht naar zich toegetrokken, waardoor de ‘relatie met de werkvloer is verloren’, volgens de Verontruste VU’ers.

Bovendien schijnen sommige kwartiermakers bij de verschillende diensten en faculteiten al op de plannen van het college vooruit te lopen, door nu al mensen de wacht aan te zeggen. Alle reden dus voor de Verontruste VU’ers om alert te blijven.

Bier en bitterballen

Bij de laatste ledenvergadering van de vakbonden werden de Verontruste VU’ers geprezen omdat ze het college tot herziening van zijn plannen hadden gedwongen, maar: ‘VVU is meer dan alleen de spierballen van OR en vakbonden’, aldus de vergadering. ‘De VVU’ers hebben een eigen agenda en gaan zoals vanouds een openbare discussie aan over de koers van de VU.’

In de wandelgangen gaan intussen angstige geruchten rond. Zo zouden de plannen uiteindelijk helemaal niet zo ingrijpend worden aangepast als verwacht. Collegevoorzitter René Smit zou een aantal beloofde bijeenkomsten met studenten, onder het credo ‘bier en bitterballen’, hebben afgezegd.

En ook: mum’s the word! Er zijn mensen die nieuws doorbrieven aan het college van bestuur of aan managers!