29 maart 2024

Vernieuwende VU-wetenschappers krijgen Vidi-beurs

Vier VU-wetenschappers hebben een prestigieuze Vidi-beurs in de wacht gesleept, de beurs die onderzoeksfinancier NWO toekent aan vernieuwende ervaren wetenschappers.

Chemicus Ivan Infante krijgt een beurs voor zijn onderzoek naar zonnecellen van quantum dots, nanobolletjes met een diameter van slechts een tienduizendste van een mensenhaar, die wellicht een goedkoop en betrouwbaar alternatief zullen zijn voor onze huidige energiebronnen.

Belastingstelsel Perzische rijk

Oudheidkundige Kristin Kleber krijgt een beurs voor de bestudering van het belastingstelsel van het Oud-Perzische rijk, waarmee ze de stabiliteit van het eerste wereldrijk in de geschiedenis hoopt te verklaren.

Bewegingswetenschapper en beurswinnaar Mirjam Pijnappels onderzoekt of ouderen vaker vallen omdat zij zichzelf overschatten of onderschatten. Een verkeerde inschatting zou namelijk tot een hoog valrisico of tot inactiviteit kunnen leiden.

Zelfstandig beslissende robots

Informaticus Shimon Whiteson krijgt geld voor zijn onderzoek naar algoritmen die bijvoorbeeld robots helpen zelfstandig beslissingen te nemen.

NWO heeft zeventig miljoen euro verdeeld onder 88 ervaren wetenschappers. Zij krijgen allemaal een Vidi-beurs van maximaal 800 duizend euro om een eigen onderzoeksgroep te bouwen.

Vernieuwingsimpuls

Wetenschappers staan nog altijd in de rij om een beurs te bemachtigen uit de zogeheten Vernieuwingsimpuls. Maar liefst 540 onderzoekers hadden deze keer een aanvraag ingediend. Slechts zestien procent had succes.

De lage slaagkans is NWO en de universiteiten al jaren een doorn in het oog. Niet alleen besteden veel wetenschappers en reviewers tijd aan een onderzoeksplan waar geen geld voor is, ook moeten beoordelaars heel veel aanvragen afwijzen.

Toeloop verminderen

In een poging de toeloop te verminderen heeft NWO vorige keer de spelregels aangepast. Wetenschappers mogen nog maar twee maal een aanvraag indienen voor een Vidi-subsidie, zodat ze misschien iets voorzichtiger met hun kans omspringen. Maar die ingreep mocht kennelijk niet baten.

De beurzen zijn belangrijk voor de verdere carrière van wetenschappers. Niet alleen krijgen ze geld om onderzoek te doen, ze kunnen ook aantonen dat ze succesvol zijn in het werven van fondsen.

Zestien beurzen voor de UvA

In de Vernieuwingsimpuls verdeelt NWO onderzoeksgeld onder wetenschappers in verschillende stadia van hun loopbaan. Er zijn Veni-subsidies voor recent gepromoveerde wetenschappers, Vidi-subsidies voor ervaren wetenschappers en Vici-subsidies voor zeer ervaren wetenschappers.

Deze ronde valt vooral de Universiteit van Amsterdam op, die zestien beurzen in de wacht sleept, plus nog eens drie voor het AMC. De Universiteit Utrecht krijgt er negen, plus vier voor het UMCU en één voor het Hubrecht Instituut.