Wetenschap
& Onderwijs

Vernieuwend onderwijs geven, hoe doe je dat?

Je kunt het als docent wel allemaal zelf proberen te verzinnen, hoe je studenten op een bijdetijdse manier kennis overbrengt en ze en passant ook nog een vleugje Bildung meegeeft. Maar hee, je kunt ook gewoon eens komen luisteren welke ideeën studenten daar zelf over hebben.  Op 12 december is er een avond over ‘bottom up’-onderwijsvernieuwing. De ideeën die studenten hebben ontwikkeld bij het honoursvak Vorming in Vloeibare tijden, worden daar gepresenteerd.  Dat vak is een samenwerking van de faculteit Sociale Wetenschappen en de Bildung Academie, het werd dit jaar door vijftien studenten gevolgd.

Digitale detox

Bij de thema’s  democratie & rechtsstaat en digitalisering  hebben deze studenten vernieuwende onderwijsvormen bedacht. Ze willen bijvoorbeeld themalessen gaan geven op basisscholen over maatschappelijke onderwerpen als discriminatie, ze willen een cursus maken voor docenten waarin die gezamenlijk kunnen nadenken hoe ze Bildung het best in hun eigen onderwijs kunnen integreren. En ze deden zelf een digitale detox, waarbij ze een week zonder telefoon en social media leefden.

De avond is bedoeld voor docenten, onderwijsvernieuwers en iedereen die geïnteresseerd is hoe je brede thema’s en levensvragen een plek geeft binnen het onderwijs.