Studentenleven
& Maatschappij

‘Verlaging van werkdruk blijft belangrijk’

Régine Anmuth stopt als vakbondsfunctionaris van de FNV aan de VU. ‘Niet alleen de hoge werkdruk, maar ook de sociale onveiligheid is nog niet opgelost.’

Waarom zou iemand vakbondsfunctionaris willen worden? “Het is belangrijk en nuttig werk. En een heel zelfstandige baan waarin je veel creativiteit kwijt kunt. Je moet je werk zelf organiseren. En je krijgt er het mooiste uitzicht van de VU bij. Ik ben voor zover ik weet de enige die nog op de vijftiende verdieping werkt.”

Wat doet een vakbondsfunctionaris? “Je zet je in voor het collectieve belang van de vakbondsleden die aan de VU werken. Bij reorganisaties bijvoorbeeld. Je houdt in de gaten wat er speelt. En je behartigt ook de individuele belangen van de leden. Die komen bijvoorbeeld naar je toe met een arbeidsconflict. Daarbij moet je inschatten of je iets zelf kunt oplossen, of het moet doorverwijzen naar de juristen van de vakbond. Het is handig als je wat juridische kennis hebt en kennis van de cao, maar die leer je ook gaandeweg wel.”

Wat waren de belangrijke onderwerpen waarvoor jij je afgelopen 4,5 jaar hebt ingezet? “Verlaging van de werkdruk is een belangrijk thema geweest en dat zal het voorlopig blijven. Want er zijn wel wat maatregelen genomen, maar het is nog steeds niet structureel opgelost. Sociale onveiligheid was ook een belangrijk thema. Ook dat is nog niet opgelost. Afgelopen jaar hebben we een enquête gehouden waaruit bleek dat vier op de tien universiteitsmedewerkers zich weleens onveilig voelen op het werk. De laatste tijd werkte ik aan het Vitaliteitspact, een regeling waarbij medewerkers vanaf vijf jaar vóór hun pensioengerechtigde leeftijd minder kunnen gaan werken.”

Weten mensen je te vinden? “Wel steeds beter, maar nog niet goed genoeg. Ik doe mijn best, bijvoorbeeld door te flyeren, maar het helpt niet dat ik helemaal op de vijftiende verdieping zit. Daardoor ben ik minder zichtbaar dan ik graag zou willen.”

Vakbond FNV
Vakbond FNV is met 460 leden onder VU-medewerkers de grootste vakbond op deze universiteit. Ook de andere drie vakbonden hebben afgevaardigden die spreekuur voor VU-medewerkers houden. Meer info op fnv-overheid.nl/vu/

Ben je er als vakbondsfunctionaris alleen voor FNV-leden of ook voor andere VU-medewerkers? “Ik help ook niet-leden, maar die kunnen bijvoorbeeld geen aanspraak maken op het juridisch advies van de vakbond. Dus ik zou iedereen adviseren om lid te worden.”

Moet je bij de VU werken om hier vakbondsfunctionaris te worden? “Ja, ik werk twee dagen in de week als secretaresse bij natuurkunde en twee dagen per week voor de vakbond. Om vakbondsfunctionaris aan de VU te worden, moet je hier een aanstelling hebben.”

Als jij weg bent, waar moeten medewerkers met bijvoorbeeld arbeidsconflicten dan naartoe? “Voorlopig kunnen ze terecht bij Mark Peters. Hij is voorzitter van de bedrijfsledengroep [groep van actieve vakbondsleden op de werkvloer, WV] en werkt bij het Energiecentrum van de VU.