Verboden wetenschappers aan de VU

Wetenschap kan een levensgevaarlijke bezigheid zijn. Wereldwijd worden wetenschappers vervolgd en moeten ze vrezen voor hun veiligheid. Scholars at Risk is een organisatie die zich sterk maakt voor bedreigde wetenschappers en ze onder andere onderbrengt bij universiteiten in veilige landen.

De VU heeft op dit ogenblik drie bedreigde wetenschappers in huis, twee uit Iran en iemand uit Irak. Hier is een interview van Advalvas met een Iraanse wetenschapper aan de VU, Ali Honari, die in zijn eigen land gevaar loopt te worden opgepakt.

Lelyzaveta Shchepetylnykova

Op 9 en 10 april organiseert Scholars at Risk met de vluchtelingstudentenorganisatie UAF, de VU, de UvA en de Hogeschool van Amsterdam een internationaal congres aan de VU: ‘Freedom to think, responsibility to act: universities, academic freedom and human rights’.

Op het tweedaagse congres staan panel- en rondetafelgesprekken op het programma, workshops, netwerkgesprekken en keynote speeches, onder andere van Lelyzaveta Shchepetylnykova, voorzitter van de Ukrainian Association of Student Self-Government.

Verboden Wetenschapsmonologen

Op de avond van 9 april vindt de Courage to Think Celebration plaats, met onder andere de uitreiking van de Leadership Award, en is er de opvoering van het toneelstuk De Verboden Wetenschapsmonologen.

Meer informatie en het programma vindt u op de site van Scholars at Risk.