Wetenschap
& Onderwijs

Verbeter je onderzoek: eet een jelly bean

Onderzoeken doe je niet alleen door bergen tekst en data door te werken. Bij de faculteit Geesteswetenschappen wordt een bijzonder college gegeven: onderzoeken door te luisteren, ruiken en proeven.

“Heeft u nog een jelly bean voor mij? Ik heb er eentje per ongeluk opgegeten”, vraagt een student aan docent Caro Verbeek. Onderzoek doen is een uitdaging als het onderzoeksobject een klein snoepje is. Verbeek leert masterstudenten geschiedenis tijdens dit college om al hun zintuigen te gebruiken. “Een soort vrije school voor studenten.”

Proeven = ruiken

Dus knijpen alle studenten tijdens het mastercollege Knowing by sensing hun neus dicht. Ze hebben net al hun zintuigen ingezet om een jelly bean te onderzoeken. Die ruikt zoet, ziet er rood uit, voelt eerst glad en later korrelig en proeft naar kaneel.

Nu volgt de tweede jelly bean, maar met een dichtgeknepen neus valt er weinig te proeven. Een beetje zuur op de tong, meer niet. Het is tijd om het bestaan van de drielingzenuw te ontdekken. Dankzij deze sensor in de neus kun je proeven of iets pittig is of niet. “Je hoeft je neus niet meer dicht te knijpen.”

Studenten proeven een jellybean tijdens het college van Caro Verbeek en Wouter de Vries

“Haal eens adem”, zegt Verbeek. En plotseling proeft het snoepje intens zoet. “Er zit een verbinding tussen je mond en je neus. Als je ademt gaat de lucht van je mond naar je neus.” Naast de vijf zintuigen die alle studenten kennen, blijkt er zomaar een extra te zijn. Eentje waarbij je proeft door te ruiken.

Zingen in de kerk

Dit college is onderdeel van de master history: medical and health humanities. “Historici doen vooral onderzoek door te lezen en te kijken. Dan houdt het op”, zegt docent vroegmoderne geschiedenis Wouter de Vries. “Maar je leert meer als je al je zintuigen inzet. Een Byzantijnse kerk bijvoorbeeld is ontworpen om in te zingen. Als je wilt begrijpen waarom het gebouwd is zoals het gebouwd is, moet je er ook naar muziek luisteren. En geur vervliegt natuurlijk snel, maar het speelt zeker ook een rol in de geschiedenis.”

Doel van de collegereeks is dat studenten nadenken over verschillende manieren om hun zintuigen in te zetten om onderzoek mee te doen.” Goed nieuws: er zijn nog wat plekken. Aanmelden kan tot en met donderdag via: c.l.verbeek@vu.nl.