Van Praag: ‘We staan als maatschappij voor een gigantische taak’

“De harde realiteit is dat een hele generatie te veel heeft stilgestaan.” Dat zei collegevoorzitter Mirjam van Praag vanmiddag op de opening academisch jaar. Haar speech draaide om het koesteren van kinderlijk kapitaal, ook in onszelf.

Jongeren werden door de coronacrisis sterk ingeperkt in hun ontwikkeling, registreert Van Praag. “Ze hadden geen enkele prioriteit in het coronabeleid”, citeerde ze kinderrechtenorganisatie Kids Rights.

Van Praag haalt de onderzoeken aan: jongeren zijn er in algeheel welzijn op achteruit gegaan, ze hebben minder vertrouwen in de toekomst, de gevolgen van maandenlang niet naar school gaan, zullen ze hun hele leven voelen in hun inkomen, dat, zo becijferde de OESO, door de lockdowns levenslang een paar procent lager zal zijn.

Pijnlijk

Wat Van Praag met name pijnlijk vindt is dat de coronacrisis de verschillen tussen jongeren heeft vergroot:  “Wie thuis goede hulp had, kwam beter door de crisis dan wie het thuis alleen moest rooien. De een heeft daarom veel meer moeten inleveren dan de ander.”

“We staan als maatschappij dus voor een gigantische taak. We hebben de dure plicht om de gevolgen van Corona weg te werken en jongeren weer in het zadel te hijsen”, vindt Van Praag.

Kinderlijk kapitaal

Een van de manieren waarop dat volgens Van Praag zou kunnen is door meer ruimte te geven aan kinderlijk kapitaal: de manier van denken van jonge mensen. Die zou meer ruimte mogen krijgen, vindt ze, ook in ouderen, ook binnen de universitaire wereld. Uiteindelijk hoopt ze dat jongeren de komende tijd meer ruimte zullen krijgen dan ze door corona zijn kwijtgeraakt.

Die ruimte gaf de collegevoorzitter op de opening academisch jaar door een aantal organisaties zich te laten presenteren die door de gedrevenheid van studenten zijn opgericht. @Ease bijvoorbeeld, een organisatie voor laagdrempelige psychologische zorg, En ProFit, een oorganisatie van studenten die onderzoek doen naar een gezonde leefstijl en die proberen te promoten.

Vrije Schrijver Bab Gons

Dichter en spoken word artist Babs Gons (foto), die dit jaar VU-schrijver is,  droeg gedichten voor, eentje over gezien worden. Veel studenten hebben zich het afgelopen jaar niet gezien gevoeld, stelde ze. En ze besloot met: “Ik hoop je te zien.”

Eredoctoraat voor internetpionier

Tot slot kondigde collegevoorzitter Van Praag aan dat de VU bij de dies (6 november) een eredoctoraat zal uitreiken aan internetpionier Marleen Stikker, oprichter of initiatiefnemer van onder meer De Digitale Stad, de Waag (voorheen Waag Society) en Creative Commons. Stikker (1962) is al decennialang bezig met het creëren van manieren om nieuwe technologie op een ethische en duurzame manier in de samenleving te integreren.