UvA-studenten willen niet meer met de VU

De centrale studentenraad van de UvA en de studentenbond Asva willen niet meer samenwerken met de VU nu daar een bestuurscrisis is uitgebroken, zeggen ze in een persverklaring.

“De ASVA studentenunie en de Centrale Studentenraad van de UvA roepen het college van bestuur van de UvA op om per direct te stoppen met de plannen voor de UvA-VU-samenwerking”,staat in de verklaring die vandaag is gepubliceerd. Aanleiding is het bericht op de site van de NRC dat een meerderheid van de decanen van de VU geen vertrouwen meer heeft in het College van Bestuur. De VU en de UvA staan op het punt een gezamenlijke bètafaculteit op te richten. Daarover wordt op 19 april een besluit genomen. Ook kondigden de medische centra VUMC en AMC aan een gezamenlijk bestuur in te stellen en nauw te gaan samenwerken.

‘Geen verrassing’

De bestuurlijke crisis komt voor de centrale studentenraad van de UvA niet als een verrassing, zegt voorzitter Lucie Gooskens. “Door intensieve samenwerking met de VU merkten wij al op dat het intern bij de VU niet goed zit. Er zijn genoeg redenen om kritisch te zijn op grote samenwerkingsplannen in onderwijsland. De meerwaarde van deze plannen wordt ons niet duidelijk. De huidige ontwikkeling zorgt voor meer problemen.”