Studentenleven
& Maatschappij

Utrechtse collegevoorzitter geeft eigen invulling aan rekeningrijden

De Tweede Kamer wil een debat over de hoge vervoerskosten van de collegevoorzitter van de Universiteit Utrecht. Die bedroegen vorig jaar ruim 124 duizend euro.

Collegevoorzitter Anton Pijpers maakte vorig jaar voor 124.343 euro aan binnenlandse vervoerskosten, blijkt uit een overzicht van de universiteit. GroenLinks-Kamerlid Özdil vindt dat kwalijk, zeker omdat het salaris van Pijpers bijna 230 duizend euro per jaar bedraagt. De reiskosten van bestuursleden aan andere universiteiten zouden veel lager zijn. Özdil heeft Kamervragen gesteld aan minister Van Engelshoven en vroeg een debat aan waarvoor hij brede steun kreeg van de andere partijen.

Chauffeur

De Universiteit Utrecht realiseert zich dat de vervoerskosten van Pijpers vergeleken met andere universiteiten hoog zijn, laat een woordvoerder weten. Bestuursleden mogen voor hun woon-werkverkeer en voor binnenlandse reizen gebruikmaken van een dienstauto met chauffeur. De universiteit had vorig jaar twee leaseauto’s. De kosten daarvan, inclusief het salaris van twee chauffeur, staan in het overzicht van onkosten en declaraties. Dat verklaart het hoge bedrag, aldus de woordvoerder.

“Het leasecontract van een van de twee dienstauto’s is inmiddels opgezegd. Ook gaat de collegevoorzitter dit jaar naar Utrecht verhuizen, waardoor de kosten voor woon-werkverkeer aanmerkelijk lager zullen worden”, zegt de woordvoerder.