Update | Sapiens houdt ermee op en niemand zegt waarom

Het samenwerkingsverband Sapiens, dat zou bijdragen aan een duurzame toekomst, is verleden tijd, zo meldt de VU. Maar niemand vertelt waarom het project zo plotseling van de baan is.

Het zou een ‘nieuwe werkplaats voor het antropoceen’ worden, in het futuristische Valley-gebouw op de Zuidas. Een museum, laboratorium, creatieve werkplaats en denktank ineen. De VU bundelde haar krachten met Hogeschool Inholland en het Naturalis Biodiversity Center om dit Sapiens-project op te zetten. De beoogde opening was in 2021, later werd dat 2022. Maar nu is er het persbericht van de VU: de samenwerking is beëindigd omdat ‘een haalbare business case niet gerealiseerd kan worden’.

Bestuursvoorzitter Mirjam van Praag en directeur van het Amsterdam Sustainability Institute Philipp Pattberg zeggen dat ze de mislukking van het project betreuren. “De drive van de VU om antwoorden te vinden op de grote vraagstukken van vandaag is onverminderd”, zegt Van Praag. Maar de exacte reden van de stopzetting blijft een mysterie en betrokkenen houden bij navraag de lippen stijf op elkaar.

Twee jaar terug sprak de VU nog van een zoektocht naar een laatste geldschieter, nadat er enige bombarie was ontstaan over een mogelijke betrokkenheid van Shell. Voorzitter van de ondernemingsraad Henk Olijhoek zegt dat het daarna lang stil bleef, tot hij vorige week te horen kreeg dat het helaas niet is rondgekomen. Wellicht is die laatste geldschieter dus nooit gevonden.

In de tussentijd wordt op de VU al een tijdje gedebatteerd of de universiteit wel of niet moet samenwerken met fossiele bedrijven. Chief Impact Officer Davide Iannuzzi verzamelt meningen, er worden Climate Talks in 3D gehouden en er gaat een petitie rond.

Update 16 februari 13:32: Tijdens een vergadering van de medezeggenschap en het college van bestuur op 15 februari zei bestuursvoorzitter Mirjam van Praag dat de andere partijen niet tot overeenstemming konden komen over het programma. Vermoedelijk gaat het hierbij om Inholland en Naturalis.