29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Universiteiten trekken weer meer studenten

De universiteiten trekken vermoedelijk iets meer studenten dan vorig jaar. Er zijn meer aanmeldingen voor de bacheloropleidingen, en de masteropleidingen hebben hun achterstand vrijwel goedgemaakt.

Begin augustus telden de universiteiten 97 duizend aanmeldingen, tegen 94 duizend vorig jaar om die tijd. Dat zou een groei van 3,2 procent betekenen.

De ervaring leert dat enkele tienduizenden studenten alsnog afhaken. Vorig jaar verschenen er uiteindelijk 63 duizend aan de start. Maar de voorlopige aanmeldingen zeggen wel iets over de trend.

Recentere cijfers zijn er niet. “De aanmeldcijfers op de website updaten we na de eerste week van augustus niet meer”, zegt woordvoerder Ruben Puylaert van universiteitenvereniging UNL. “In augustus worden er veel veranderingen doorgevoerd in de studentadministraties, waardoor het per dag veel kan verschillen.”

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom studenten toch niet aan hun opleiding beginnen. Ze nemen misschien alsnog een tussenjaar of ze vergeten het collegegeld te betalen. Of ze kunnen geen woonruimte vinden en zien er alsnog vanaf.

Masters

Voor de zomer leken de masteropleidingen tien procent minder studenten te trekken, maar dat is weer bijgetrokken. “De masteraanmeldingen liggen op dit moment nog iets lager dan vorig jaar, maar het scheelt niet veel”, zegt Puylaert.

De universiteiten relativeerden die cijfers toen al: het kon bijvoorbeeld te maken hebben met verschoven aanmelddeadlines. Bovendien weet je met internationale masterstudenten minder zeker of ze werkelijk komen. Vorig jaar hadden zich op het hoogtepunt 61 duizend internationale studenten aangemeld, terwijl er maar 18 duizend aan hun master begonnen.

Hbo

Overigens verwachten de hogescholen juist minder bachelorstudenten te verwelkomen: ze tellen 2,5 procent minder voorlopige aanmeldingen dan vorig jaar om deze tijd. Maar er kan nog van alles gebeuren. De officiële teldatum in het hoger onderwijs is 1 oktober.