27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Universiteiten moeten overleven met giften

De afgelopen twee jaar heeft de Erasmus Universiteit Rotterdam ruim 26 miljoen opgehaald bij haar alumni. Daarmee wil ze onderzoek en studiebeurzen financieren. Het streven is een vermogensfonds van honderd miljoen euro in 2025.

Tijdens de Diesviering maakte de Rotterdamse universiteit het bedrag bekend en riep ze ook andere weldoeners op geld te doneren. Nooit eerder deed een Nederlandse universiteit zo’n groot beroep op haar alumni.

Het geld gaat naar onderzoek op het gebied van gezondheidszorg, duurzame welvaart en samenleven in stedelijke gebieden. De donateurs kunnen hun voorkeur aangeven. Op hun verzoek wordt een deel van het geld ook aan beurzen voor studenten en promovendi besteed.

Scherp beleggen

Het vermogensfonds waarin het geld wordt beheerd moet de komende jaren flink groeien. Een rendement van tien procent moet mogelijk zijn door scherp te beleggen, zegt voorzitter van het Erasmus Trustfonds Michiel Muller tegen de Volkskrant. “We zijn bereid wel wat risico’s te nemen.”

VU-hoogleraar filantropie René Bekkers noemt dat voornemen “ambitieus”. Hij vraagt zich in de Volkskrant af of risicovol beleggen met andermans giften wel verantwoord is.

Niet onverwachts

Het fonds is volgens hem opmerkelijk, maar komt niet onverwachts. “Het is de enige manier voor Nederlandse universiteiten om te overleven als studentenaantallen oplopen en overheidsmiddelen niet meegroeien.”

Universiteiten doen de laatste jaren meer hun best om schenkingen en erfenissen te verwerven. Allemaal hebben ze wel een website waarop staat hoe mensen een schenking kunnen doen of een universiteit in hun testament kunnen opnemen. Dat is allemaal nog niets, vergeleken bij de rol die filantropie in de Verenigde Staten speelt. Daar bedragen de giften aan universiteiten zo’n dertig miljard dollar per jaar.