Studentenleven
& Maatschappij

Universiteit Utrecht houdt studenten en medewerkers binnen na schietpartij

Na een schietpartij in een Utrechtse tram waarbij zwaargewonden vielen, houden de universiteit en de hogeschool hun deuren gesloten op een aantal locaties. Studenten en medewerkers krijgen het advies om binnen te blijven.

Net als de gemeente Utrecht waarschuwen universiteit en hogeschool  studenten en personeel om de gebouwen niet te verlaten en voorlopig niet naar de instelling te komen. De studenten van de HU worden opgeroepen “om niet in paniek te raken en kalm te blijven en verdere berichtgeving af te wachten”, meldt nieuwssite DUB, die sinds 12.00 uur verslag doet via een liveblog.

Het Universitair Medisch Centrum Utrecht heeft het calamiteitenhospitaal in De Uithof opengesteld voor de slachtoffers van de schietpartij in de wijk Kanaleneiland. Daar werd vanochtend rond kwart voor elf geschoten in een tram, meldt de NOS in een liveblog.

Klopjacht

De politie houdt rekening met een terroristisch motief. Het dreigingsniveau voor de provincie  Utrecht is opgevoerd naar 5, het hoogste niveau. De politie is bezig met een klopjacht op de dader(s) en heeft inmiddels een signalement verspreid van een verdachte.

De campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen is vanwege de schietpartij voorlopig stilgelegd. Een verkiezingsdebat dat vanavond gepland stond bij Erasmus Universiteit Rotterdam gaat daarom niet door, meldtErasmus Magazine.