Studentenleven
& Maatschappij

Universiteit betuigt spijt over muilkorven hoogleraar

Wageningen Universiteit betreurt dat een MOOC zonder overleg met de hoogleraar op zwart is gezet toen er klachten kwamen van een vastgoedbedrijf. Een verbeterde versie van het college gaat over twee weken online.

In het college liet emeritus hoogleraar Landgebruiksplanning Arnold van der Valk zien hoe politiek, macht en geld de ruimtelijke ordening beïnvloeden. Hij gaf de Amsterdamse zorgboerderij De Boterbloem als voorbeeld, die volgens hem verjaagd dreigt te worden.

Projectontwikkelaar SADC, dat met naam en toenaam genoemd wordt door Van der Valk, beklaagde zich bij de universiteit over de ‘eenzijdige’ voorstelling van zaken, waarna de coördinator van de massive open online courses besloot het college offline te halen. Tot woede van Van der Valk, die onder meer in de NRC zijn beklag deed en de universiteit gebrek aan ruggengraat verweet.

Feiten

Universiteitsblad Resource meldt vanmiddag dat de ruzie is gesust. Wageningen heeft erkend dat het college niet zonder overleg op zwart had moeten worden gezet. Er is afgesproken dat er een nieuwe versie zal worden opgenomen met wat “kleine aanpassingen, die niets afdoen aan het verhaal”.

Volgens Van der Valk gaat het om een of twee zinnetjes die benadrukken dat partijen in een conflictsituatie uiteenlopende percepties hebben van de werkelijkheid. “Met die toevoeging heb ik geen problemen. Maar ik neem niets van mijn woorden terug, alles is op feiten gebaseerd”, zegt hij tegen Resource.