27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Uitslag verkiezingen: vier nieuwe partijen in universitaire studentenraad

De SRVU is met vijf zetels nog steeds de grootste partij in de universitaire studentenraad, maar ook ChangeVU, De Vrijmoedige Studentenpartij, BAAD en de Liberale Universiteitspartij zijn verkozen. De kiezersopkomst was dit jaar ook iets hoger, zou het aan de gratis tosti’s hebben gelegen?

Na een jarenlange neerwaartse trend steeg de opkomst dit jaar eindelijk weer eens: 9,27 procent van de studenten stemde, ten opzichte van de historisch lage opkomst van 7,47 procent van afgelopen jaar. Studenten konden toen maar uit één partij (SRVU) en veel onafhankelijke kandidaten kiezen, dit jaar deden maar liefst vijf partijen mee.

Eenpitter haalt meeste stemmen

Net als de afgelopen jaren stemden de meeste studenten op de SRVU. De partij haalde vijf zetels binnen, eentje minder dan vorig jaar. Zowel ChangeVU als De Vrijmoedige Studentenpartij krijgen twee zetels. Eenpitter Alexis Arrey Bhakor sleepte 334 stemmen binnen met haar partij Black and African Diaspora (BAAD), het meeste van alle kandidaten. De andere eenpitter, Hidde Smid, kreeg ook een zetel met zijn Liberale Universteitspartij.

Dat Bhakor de meeste stemmen zou halen, had ze niet verwacht, want zo’n beetje alles ging mis. “Eerst stond mijn achternaam dubbel op de stemlijst, daarna was mijn middelste naam verkeerd gespeld. Ook stond er geen foto van mij op de website.” Pas gisteren, op de laatste stemdag, stond alles goed op het stemformulier. “Dus ik ben heel blij met deze uitslag!”

Overigens was dat niet het enige dat misging tijdens de verkiezingen. De uitslag werd gisteravond na drie kwartier weer ingetrokken, omdat er iets mis zou zijn gegaan met een zetel bij de rechtenfaculteit. Volgens huidige USR-voorzitter Joep van Dijk is hierdoor een SRVU-lid uiteindelijk toch niet verkozen, terwijl dat eerder wel was gecommuniceerd. “Een hele rotte situatie.”

Duizend tosti’s

Van Dijk is positief over de stijging in de opkomst. “Er hebben ruim 700 studenten meer gestemd dan vorig jaar. Dat is een procentuele stijging van 24 procent. We hadden op meer gehoopt – uiteindelijk hopen we naar een stabiele 20 procent opkomst te gaan – maar we zijn blij dat we de neerwaartse trend hebben weten te keren.” Volgens Van Dijk staan er evaluaties gepland met de kiescommissie, onder meer om te kijken hoe het stemmen zo laagdrempelig mogelijk gemaakt kan worden. “En we hebben een kleine duizend tosti’s uitgedeeld, dat heeft misschien ook wel geholpen.”