Studentenleven
& Maatschappij

Uithollen prestatieafspraken belooft weinig goeds voor leenstelsel

Het belooft weinig goeds dat de prestatieafspraken met hogescholen en universiteiten op losse schroeven staan, vindt het Interstedelijk Studenten Overleg. “Zo gaat het straks ook met de investeringen van het leenstelsel.”

Het wordt lastig te beoordelen of universiteiten en hogescholen hun prestatieafspraken nakomen, erkent Frans van Vught, voorzitter van de landelijke reviewcommissie die de prestaties van hogescholen en universiteiten moet beoordelen.

Uitgesteld of afgezwakt

Want de overheid verandert het beleid steeds. Er is minder geld dan gedacht en allerlei maatregelen zijn uitgesteld of afgezwakt. Dus wordt het moeilijker om bijvoorbeeld meer contacturen te roosteren, de uitval onder studenten te bestrijden of docenten bij te scholen.

Zo zal het straks ook gaan met het extra geld van het leenstelsel, waarschuwt ISO-voorzitter Falco Carelsz. Minister Bussemaker wil de basisbeurs afschaffen, wat studeren duizenden euro’s duurder maakt, en het geld aan het hoger onderwijs besteden. “Maar als de prestatieafspraken nu al op losse schroeven staan, kan de minister dan nog garanderen dat het geld dat ze wil bezuinigen met het leenstelsel straks wel goed geïnvesteerd gaat worden?”

Te snel

Het gaat te snel, meent Carelsz. Eerst zou duidelijk moeten zijn waar het geld voor bestemd is voordat de basisbeurs wordt afgeschaft. “Er wordt nu bezuinigd voordat vaststaat waar het geld naartoe gaat. Dat moet andersom. Eerst kwaliteitsafspraken dan pas een leenstelsel.”