29 maart 2024

Uilensteders raken oververhit door duurzame nieuwbouw

Zodra de temperatuur buiten boven de 26 graden stijgt, krijgen de bewoners van de nieuwbouw op Uilenstede het benauwd. Binnen stijgt het kwik al snel tot boven de dertig graden.

“Alle nieuwbouw op Uilenstede is zo gebouwd dat de gebouwen aan het A-label voor duurzaamheid voldoen”, verklaart Didier Rwema, vicevoorzitter van de Vereniging Bewoners Uilenstede (VBU).

“In de winter wordt het minder snel koud, maar een ongewenst effect is dat de warmte in de zomer blijft hangen.” Er zijn zelfs temperaturen van rond de 35 graden gemeten. “Ook als het ’s nachts buiten afkoelt, blijft het binnen warm.”

Geen oplossing

Het ongemak treft de ongeveer negenhonderd bewoners van de nieuwe gebouwen. De eerste gebouwen werden al in 2013 opgeleverd. Sinds die tijd probeert de VBU samen met studentenhuisvester Duwo een oplossing te vinden.

Dat gaat nog niet zo gemakkelijk, want eigenlijk bestaat er geen oplossing. Het probleem zit in de manier van bouwen. “Ook andere studentenhuizen van Duwo in Amsterdam en Delft hebben dit probleem.”

Gordijnen dicht

Op dit moment loopt er een pilot waarbij verschillende bewoners uitproberen of het gebruik van zonwerende gordijnen of folie de temperatuur in huis dragelijk houdt. Voor de rest adviseert Duwo huurders om met mooi weer de hele dag de gordijnen dicht te houden.

Rwema: “Het is natuurlijk eigenlijk absurd om vierentwintig uur per dag in het donker te gaan zitten.”

Welwillend

Volgens de vicevoorzitter is de verhuurder welwillend, maar is er geen zicht op een kortetermijnoplossing. “Terwijl de bewoners natuurlijk niet nog op deze manier een zomer willen doorstaan.”

Hij vraagt huurders om overlast bij de VBU te blijven melden. “Op die manier kunnen we in kaart brengen hoe groot het probleem is. En nog meer druk uitoefenen.”