15 april 2024

Uilenstede krijgt er zo’n 600 studentenwoningen bij

De woningen worden gerealiseerd op de al bestaande campus in de omgeving van Kronenburg, waar nu nog vooral kantoorpanden staan.

De VU heeft een oud pand op de Laan van Kronenburg nummer 7 aan DUWO in erfpacht uitgegeven. Dat gebouw werd eerder onder andere gebruikt door de VU, VUmc en Inholland en wordt nu afgebroken om een hogere toren met 400 tot 600 studentenwoningen te ontwikkelen.

Een deel van de 600 woningen zal mogelijk de bestemming van short stay krijgen, voor uitwisselingsstudenten bijvoorbeeld, maar hoe die verhouding tussen studentenwoningen en short stay precies uit gaat pakken, staat nog niet vast. “We hebben afgesproken dat er zo’n 400 betaalbare studentenwoningen komen, als dat meer blijkt is het alleen maar goed”, zegt Marcel van Heemert, die als programmamanager campusontwikkeling vanuit de VU betrokken is bij het project.

De uitbreiding is onderdeel van een plan voor de herinrichting van het kantoorgebied met 2.500 studentenwoningen, bijna een verdubbeling van de huidige Uilenstede-campus. Eerder werd het plan nog afgekeurd door het Rijk, maar vorig jaar kwam het er toch doorheen, en nu zijn DUWO en de VU het eens geworden over de locatie.

Tekort aan studentenhuisvesting

Een paar jaar geleden kampte Uilenstede nog met een tekort aan hospiteerders, maar dat is volgens Van Heemert geen reden om te twijfelen aan de geschiktheid van de plek. “Er is een enorm tekort aan studentenhuisvesting in Amsterdam. Elke woning is mooi meegenomen.” Het kan volgens Van Heemert nog wel een paar jaar duren voordat het gebouw er staat.