19 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Traumatherapie werkt ook bij psychoses

Jarenlang werd gedacht dat traumatherapie bij psychotische mensen averechts zou werken. Dat is niet zo, ontdekte promovendus David van den Berg. Hij promoveert 20 januari bij Gedrags- en Bewegingswetenschappen.

“In alle behandelprotocollen stond tot voor kort dat patiënten met een psychose te kwetsbaar zijn om ze te behandelen voor hun trauma’s. Daar zouden ze suïcidaal van worden of een nieuwe psychose van krijgen. Bovendien zouden psychoses vooral een genetische basis hebben en niet door een trauma veroorzaakt worden.”

PTSS

“De behandelingen voor posttraumatische stress-stoornis (PTSS) behoren tot de meest effectieve therapieën binnen de psychiatrie. Wij hebben een groep onderzocht van 155 psychotische patiënten die ook aan alle kenmerken van PTSS voldeden. Vaak hadden ze meerdere trauma’s, het ging om mensen met een onwijze rotjeugd.”

Labiel

“Een derde van de groep werd alleen behandeld voor hun psychose, een derde kreeg EMDR-therapie [Eye Movement Desensitization and Reprocessing, red.] en een derde ontving cognitieve gedragstherapie. Het bleek dat de deelnemers bij beide traumabehandelmethoden niet labieler werden, maar juist erg opknapten. Ze hadden niet alleen minder last van nachtmerries en herbelevingen, maar werden minder achterdochtig en somber. Het aantal negatieve incidenten, zoals zelfbeschadiging, nam af.”