16 april 2024

Joey Versteeg en Rosanne Molendijk van de universitaire studentenraad

Toneelstuk over het stressvolle leven van een VU-student

In een interactief toneelstuk in de Griffioen gaan acteurs in gesprek met studenten over alle druk die ze ervaren. De universitaire studentenraad haalde de voorstelling naar de VU.

“Het is gênant om het erover te hebben als je problemen krijgt met dat je het te druk hebt”, zegt lid van de universitaire studentenraad Rosanne Molendijk. “Want het is toch normaal om het druk te hebben als student?”

“Je bent toch in de bloei van je leven”, voegt mede-raadslid Joey Versteeg toe. “Maar ook ineens zelfstandig, je moet studiepunten halen, bezig met je loopbaan, voelt de sociale druk van geaccepteerd worden, je moet je inzetten voor de maatschappij. Dat zijn heel veel factoren waar je als student aan moet voldoen.” En dan heb je nog de schuld die je opbouwt en de druk om die af te betalen.

Last van stress

De studentenraad haalde daarom een theaterstuk naar de VU dat de druk die studenten voelen bespreekbaar moet maken. In de voorstelling Time Out! spelen de acteurs van PodiumT het leven na van een VU-student, met woorden die voor VU-studenten vertrouwd in de oren klinken, zoals mensa, Canvas en Uilenstede. De student krijgt tijdens het stuk steeds meer last van stress. En ondertussen stellen de acteurs vragen aan de zaal: ‘Herken je dit?’ ‘Heb je ook op dit punt gestaan?’

Molendijk: “Het is een grappig toneelstuk, luchtig, interactief, en er komt ook een echt serieus gesprek met de zaal.” En na afloop kun je in het Time Out-café napraten met studentenpsychologen en kun je een wens kwijt in de wensput.

Drankje na afloop

De voorstelling in de Griffioen is de eerste van een landelijke tour. Het college van bestuur van de VU tastte in de buidel om Time Out! naar Uilenstede te krijgen. De voorstelling is op dinsdag 14 mei om 19.30 uur in Cultuurcentrum Griffioen. Kaarten kosten drie euro en je krijgt een drankje na afloop.