19 april 2024

Toneelstuk over Abraham Kuyper en koningin Wilhelmina

Morgen gaat het toneelstuk Kuyper & Wilhelmina in première. Abraham Kuyper dus, de stichter van de Vrije Universiteit en oprichter van de Anti-Revolutionaire Partij. De man die het politieke met het religieuze ging verbinden.

Heel narcistisch

Voor toneelschrijver Ton Vorstenbosch een dramatisch interessant gegeven omdat Kuyper als gereformeerd minister-president, die de vrouw ondergeschikt aan de man achtte, te maken kreeg met een koningín. Vorstenbosch: ‘Een vrouw op de troon! Onnatuurlijk en tegen Gods wil, vond Kuyper. En dan ook nog één die behoorlijk invloed kon en wilde uitoefenen.[…] Kuyper was vooral heel narcistisch, had geen gevoel voor dubbelspel, geen raffinement.’

‘Het was de ene ambitie tegenover de andere’, zegt Ton Vorstenbosch vandaag in dagblad Trouw.

De première is op donderdag 5 februari in de Toneelschuur, Haarlem. Kuyper & Wilhelmina is tot en met 13 mei te zien. Meer info op grunfeld.nl