16 maart 2024

Toezichthouder VU neemt geen afstand van Baudet

Jan Louis Burggraaf is lid van de raad van toezicht van de VU. Daarmee is hij een van de bestuurders die controleren of de VU goed functioneert. Ook is hij prominent lid van het Forum voor Democratie. Burggraaf werd door Baudet en anderen getipt als mogelijk minister of senator voor de partij, al stond hij de afgelopen verkiezingen niet op een kieslijst.

Hoe staat hij tegenover de scherpe kritiek die Forum voor Democratie heeft op de Nederlandse wetenschappers? Baudets opmerking dat ‘we ondermijnd worden door de universiteiten’? “Ik laat me niet ter verantwoording roepen voor uitspraken van een ander, ik heb geen politieke verantwoordelijkheid en ga niet reageren op dit statement. Mensen zouden überhaupt niet moeten reageren op elke uitspraak van welke politicus dan ook”, stelt hij aan de telefoon.

Maar dit is toch niet zomaar een uitspraak van zomaar een politicus? En is het niet juist de bedoeling van politieke uitspraken? Dat er discussie over is? “Dat kan best zijn, maar mijn professionele rol is een andere, ik ga hier echt niet op reageren. Juist vanuit mijn toezichthoudende rol zou het niet zuiver zijn, niet in het belang van de VU, om te reageren.”

Begrijpt hij dat werknemers van de VU van een toezichthouder vragen dat die voor hun universiteit opkomt? “Dat is heel wat anders! Natuurlijk zitten we er voor jullie! De raad als collectief heeft misschien een mening, of denkt erover na, al dan niet achter gesloten deuren. Misschien komt het op de agenda. Maar als individu heb ik nu geen commentaar.”

Update 25 maart 2019: Het college van bestuur laat weten dat het niet formeel kan reageren op toezichthouders.