18 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Toch kinderbijslag voor ouders van minderjarige studenten

De ouders van minderjarige studenten krijgen voortaan kinderbijslag, hebben de vier regeringspartijen samen afgesproken. Dat maakt studeren minder duur voor deze gezinnen.

De regeringspartijen trekken hiervoor 54 miljoen euro uit, zeggen ze. Daarmee willen ze de ‘onrechtvaardige straf op jong studeren’ wegnemen, zoals D66-Kamerlid Steven van Weyenberg het uitdrukt.

Het geld komt uit een kleine bezuiniging op diezelfde kinderbijslag. Die gaat namelijk niet omhoog. Dat scheelt alle ouders vier euro per kwartaal, meldt het AD.

Wegstrepen

Tot september 2015 kregen studenten een basisbeurs. Als ze hun diploma behaalden, werd dat een gift. Daarom verviel het recht op kinderbijslag zodra kinderen gingen studeren. Je kon de basisbeurs en de kinderbijslag tegen elkaar wegstrepen, was het idee.

Maar tegenwoordig kunnen studenten alleen nog maar lenen. Toch ontvangen de ouders van 17-jarige (of nog jongere) studenten momenteel géén kinderbijslag. Het is financieel niet gunstig om jong te gaan studeren.

Dat probleem is herhaaldelijk aan de kaak gesteld, maar oppositiepartijen liepen tegen onwil op. Voormalig PvdA-minister Jet Bussemaker zag het probleem niet, omdat studenten tegen gunstige voorwaarden kunnen lenen. “Ik deel dan ook niet de mening dat ouders en hun kinderen erop achteruitgaan op het moment dat minderjarige studenten gaan studeren”, schreef ze.

Goedkoper

Haar opvolger, D66-minister Van Engelshoven, bleef bij dat standpunt. Onder het huidige kabinet zouden deze gezinnen toch al iets goedkoper uit zijn, bijvoorbeeld dankzij de halvering van het collegegeld in het eerste studiejaar.

Nu zijn de coalitiepartijen (VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) dus toch door de bocht. De VVD spreekt tegenover het AD van een “kromme situatie” die is rechtgezet. Het was volgens Kamerlid Chantal Nijkerken-De Haan “heel lastig uit te leggen” aan ouders.

Ook voor mbo-studenten met een stagevergoeding of een bijbaantje blijft de kinderbijslag voortaan overeind. De ingreep geldt niet met terugwerkende kracht. Wie de afgelopen jaren kinderbijslag misliep, kan dus geen extraatje tegemoetzien.