26 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Tienduizenden ex-studenten vragen pauze aflossing studieschuld

Mag ik het aflossen van mijn studieschuld even stilzetten? In 2020 heeft studiefinancier DUO meer dan 66 duizend keer dit verzoek gekregen: duizenden keren vaker dan in voorgaande jaren.

Dat blijkt uit cijfers die het HOP heeft opgevraagd bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. De stijging ligt voor de hand, gezien de economische schade die de coronacrisis aanricht.

In totaal mogen oud-studenten bij het aflossen vijf jokerjaren inzetten: aflossingsvrije periodes. Dat kunnen ze doen als ze het maandbedrag even niet kunnen missen. Ze hoeven niet hele jaren tegelijk te gebruiken: het mag per maand.

Stilzetten

Afgelopen jaar kreeg DUO 66.285 verzoeken om het aflossen te pauzeren, op een totaal van bijna 819 duizend terugbetalers. Dat zijn er enkele duizenden meer dan in voorgaande jaren: 8,1 procent van alle aflossers. In 2019 en 2018 ging het om 7,78 procent en 7,25 procent van alle aflossers.

DUO merkt wel op dat studenten meerdere keren in een jaar kunnen aanvragen, dus 66 duizend verzoeken is niet helemaal hetzelfde als 66 duizend oud-studenten.

Bij het maandbedrag houdt DUO rekening met het jaarinkomen en daar zit enige vertraging in: standaard kijkt DUO naar het inkomen van twee jaar geleden. Maar terugbetalers kunnen ook vragen om het inkomen van een jaar later te hanteren. Het staat onduidelijk op de website, maar ze kunnen DUO zelfs vragen om rekening te houden met het geschatte inkomen in het lopende jaar. Dus als je plotseling je baan verliest, kun je snel je maandbedrag laten aanpassen.

Huidige studenten

De huidige studenten verliezen soms hun bijbaan of kunnen minder uren werken. Toch zijn ze in de coronamaanden niet per se meer gaan lenen dan in de maanden ervoor, blijkt uit de leenbedragen tot en met augustus 2020.

© HOP. Bron: DUO. Studenten met een lening in mbo, hbo en wo. Oranje lijn: coronamaanden.

Er zijn ook niet bijzonder veel leningen bijgekomen. In november liet minister Van Engelshoven al weten dat DUO de eerste maanden van de coronacrisis zelfs een paar miljoen euro minder aan studenten uitleende.

Overigens drukken de mbo-studenten het gemiddelde leenbedrag behoorlijk: zij leenden afgelopen studiejaar 341 euro per maand. Onder hbo’ers was dat maandbedrag 610 euro en onder wo-studenten zelfs 653 euro.