26 maart 2024

Tegenstanders leenstelsel verspreiden ‘indianenverhalen’, vinden PvdA en VVD

Minister Bussemaker moet scholieren en studenten beter voorlichten over de gevolgen van het nieuwe leenstelsel, vinden coalitiepartijen VVD en PvdA. Tegenstanders zouden “indianenverhalen” verspreiden.

Het studievoorschot wordt alleen een succes als aankomend studenten goed geïnformeerd worden over de plannen van het kabinet, benadrukt de PvdA in een schriftelijke vragenronde over het wetsvoorstel. “Onder meer over de hoogte van het schuldenbedrag verspreiden belanghebbenden onjuiste cijfers”, schrijft hij aan de minister.

Onjuiste cijfers

Ook de VVD vreest dat onjuiste cijfers blijven rondzingen. “Financiële voorlichting en ondersteuning in het maken van keuzes is van groot belang”, schrijft Kamerlid Pieter Duisenberg. Hij maakt zich zorgen over de studenten die “voor fun” lenen. De minister moet benadrukken dat dit niet verstandig is.

PvdA-Kamerlid Mohandis wil dat het makkelijk wordt om sneller af te lossen. “Kan het individueel terugbetaalplan bijvoorbeeld ook worden aangeboden in de vorm van een ‘app’?”, vraagt hij de minister. Op die manier kunnen oud-studenten eenvoudig zien wat voor consequenties sneller of langzamer terugbetalen heeft.

Meer rente

Zo sloten de twee regeringspartijen aan bij het Nibud. De instantie waarschuwde vorige week in een gesprek met Kamerleden voor de terugbetaaltermijn van 35 jaar. Het is fijn dat de mogelijkheid wordt geboden, maar die zou niet de norm moeten zijn. Hoe langer oud-studenten doen over het aflossen, hoe meer rente ze immers betalen.

In het voorjaar sloot onderwijsminister Bussemaker een akkoord met VVD, PvdA, D66 en GroenLinks om de basisbeurs af te schaffen. Het wetsvoorstel wordt binnenkort besproken in de Tweede Kamer.