Tafelen met senioren

Echt lekker lijkt het niet te lopen tussen de jonge en oude generatie. Zeker sinds een jonge Nieuw-Zeelandse politicus haar oudere collega met “OK Boomer” van repliek diende eind vorig jaar. The New York Times noemde het conflict tussen de ‘betweterige babyboomers’ en de ‘gepamperde’ generatie Z zelfs een oorlog. Maar daar was niets van te bespeuren tijdens de Generatieproeverij.

De Kwekerij
De Kwekerij organiseert workshops en evenementen gericht op studenten en young professionals. De bijeenkomsten gaan over reflectie, persoonlijke groei en zelfontwikkeling. Eenzaamheid onder studenten is ook een belangrijk thema.

Op een gewone donderdagavond in januari gaan twee generaties met elkaar eten, senioren van 60 tot 80 jaar en studenten van 18 tot 25. Ze zitten in de Kas Uilenstede, naast Il Café, waar de Kwekerij deze generatieproeverij heeft georganiseerd. Het naastgelegen café is gevuld met studenten, maar in de Kas hoor je het gedreun van de muziek net niet meer. Veilig achter de glazen wanden genieten de gasten bij kaarslicht van een soepje uit bebloemde kommen. Etensgeuren dampen rond en een vredig geroezemoes klinkt door de kamer. Net een bezoekje bij je favoriete opa’s en oma’s.

Tijdens de soep vertelt een van de senioren aan een student wat hij vandaag heeft gedaan. “Dus als ik om half tien de krant uit heb, ga ik piano oefenen. Ik zit op pianoles, moet je voorstellen op mijn oude dag! Daarna ben ik langs de Albert Heijn gegaan.” De student knikt bedaard. Verderop vertelt een student over haar toekomstplannen. “Ik weet nog niet precies wat en hoe, maar er staan veel opties voor me open.” Een oudere vrouw naast haar luistert aandachtig. “Ach kind, wat heerlijk dat je nog een heel leven voor je hebt. Geniet er maar van.”

Borreltje

De senioren komen allemaal van de Pelgrimskerk in Buitenveldert, bleek eerder bij de kennismakingsronde. “Elke vrijdagavond doen wij samen een borreltje”, zegt één van hen glunderend. De meeste studenten kenden elkaar ook al: via Netwerk, een subgroep van NSA, de christelijke studentenvereniging van de VU. Zij komen wekelijks samen in de Kas voor hun Bijbelstudiegroep. En wat een toeval. Zo’n ruimte huren kost geld, maar gelukkig hadden ze een sponsor: de Pelgrimskerk. De twee groepen christenen hadden elkaar tot vanavond nooit eerder ontmoet.

generatieproeverij

‘Heb je meer spijt van dingen die je wel hebt gedaan of dingen die je niet hebt gedaan?’ staat op een kaartje dat op tafels ligt. “Ik heb nergens spijt van. Nee, ik ben erg tevreden met de keuzes die ik heb gemaakt”, zegt een oudere vrouw beslist. De studente naast haar beschrijft haar FOMO: “O, ik heb er wel spijt van als ik iets leuks moet missen.”

Reis door Afrika

Elke ronde heeft een ander thema: kennismaken, klagen en verbinden. Maar al snel wijken de gasten af van de vragen die op de kaartjes staan. Ze hebben andere dingen te bespreken. “Dus u heeft ook veel gereisd?” vraagt een student aan zijn buurman. De senioren aan de tafel blijken een kleurrijk leven achter de rug hebben. Een reis dwars door Afrika, een universitaire carrière of een leven als kok. Gretig luisteren de studenten naar de verhalen. Ze hebben ook dingen meegemaakt die de studenten zich niet kunnen voorstellen. De Tweede Wereldoorlog is voor hen een pagina in hun geschiedenisboek, dat kan niet tegen de eerstehands verhalen op. Het is lastig de verhalen af te kappen, een paar senioren krijgen waterige ogen en de avond loopt uit.

Met een kop thee in een kring eindigt de avond. De senioren stellen voor dat de studenten wel eens langs mogen komen bij hen in de kerk. De studenten van Netwerk nodigen hen uit om snel langs te komen bij één van hun bijeenkomsten. Niks oorlog, vanavond sluiten de twee generaties een vriendschappelijke bond.

Correctie 7 februari:

Waar ‘de Kas’ staat, stond eerst foutief de Kwekerij. De Kwekerij is de organisator, de Kas is de locatie. En Netwerk, de subgroep van de christelijke studievereniging NSA, stond eerder foutief vermeld als Netwerken.