19 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Taaltoets Engels moet eerstejaars helpen

De studentenraad van Sociale Wetenschappen wil dat er voor eerstejaars een taaltoets Engels komt. Mogelijk start in september een pilot.

“Nu is er wel een taaltoets Nederlands, maar veel literatuur en colleges bij ons zijn in het Engels. Dus waarom dan geen toets voor die taal?” vraagt Anthony Duursma. Hij zit in de studentenraad van de faculteit Sociale Wetenschappen en is tweedejaars politicologie. Dit jaar is hij ook aan de opleiding sociologie begonnen.

Moeite met Engels

“Toen ik hier begon te studeren, had ik best wel moeite met het Engels”, zegt Duursma. “Ik ben binnengekomen via een hbo-propedeuse. Daar was alles in het Nederlands. Dus dat bij politicologie zeker de helft van de boeken en colleges Engelstalig is, was wennen. Me voorbereiden op tentamens kostte aanzienlijk meer tijd en ik moest veel woorden opzoeken op Google-translate. Als ik wel een taaltoets Engels had kunnen doen aan het begin van mijn studie, had ik meteen geweten dat ik ook aandacht moest besteden aan beheersing van die taal.”

Zijn collega-raadslid Koen Donatz herkent het probleem. “Ik studeer culturele antropologie en ook daar krijg je veel onderwijs in het Engels. Maar het geldt niet alleen voor onze faculteit, het is een universiteitsbreed probleem. Vorig jaar hebben verschillende studentenraden samen een enquête onder VU-studenten gehouden en daaruit bleek dat een aanzienlijk deel van de eerstejaars behoefte heeft aan ondersteuning van hun Engels.”

Proef taaltoets

De studentenraad Sociale Wetenschappen heeft pas een voorstel ingediend om een Engelse taaltoets in te voeren in de eerste periode van het eerste jaar, waar het faculteitsbestuur wel oren naar heeft. Dus misschien start er in september al een proef. Hoe de toets eruit moet gaan zien en welk niveau de studenten moeten halen, is nog onduidelijk.

“Het is niet de bedoeling dat het een selectietest wordt, maar een hulpmiddel”, verduidelijkt Donatz. “Studenten kunnen bij wijze van spreken zien of het licht op groen, oranje of rood staat wat Engels betreft. Zo nodig kunnen ze dan een bijspijkercursus volgen. Maar dan moet daarvoor wel een goed aanbod komen op de VU, liefst gratis natuurlijk.”

Duursma: “De toets moet aansluiten bij wat je als student nodig hebt aan Engels: dus wetenschappelijke literatuur lezen en colleges volgen. Alleen vwo-niveau als je net een zesje voor je Engels hebt gehaald, is misschien niet genoeg daarvoor. Premasterstudenten krijgen wel al een assessment Engels. Wellicht kunnen we diezelfde test ook in het eerste bachelorjaar gebruiken.”

Engels moet in bachelor

Maar moet het bacheloronderwijs eigenlijk niet gewoon in het Nederlands worden gegeven, tenzij het expliciet een Engelstalige opleiding is? “Nee”, vindt Donatz. “Internationalisering is belangrijk voor de VU en verrijkt ook de opleidingen. Bovendien is veel literatuur in de wetenschap nu eenmaal Engelstalig. Daarom vinden we eigenlijk dat zo’n Engelse toets VU-breed ingevoerd moet worden. Dat maakt aanstaande studenten direct duidelijk dat je je Engels redelijk goed moet beheersen om met succes aan de universiteit te kunnen studeren.”

Of er ook een Engelse toets moet komen voor toelating tot de masters, weten de raadsleden nog niet. Duursma: “Sommige masters stellen wel al toelatingseisen voor de Engelse taalvaardigheid.”