18 maart 2024

Symposium over religie in de klas

Vanmiddag debatteren docenten, studenten, wetenschappers en bestuurders over levensbeschouwelijk onderwijs in het Auditorium. Manuela Kalsky, bijzonder hoogleraar theologie en samenleving, heeft dit symposium ‘Religie doet ertoe’ georganiseerd. De workshop over de religieuze actualiteit in de klas was als eerste volgeboekt.

Jood als scheldwoord

Chantal Suissa, hoofdredacteur van het levensbeschouwelijk platform Nieuwwij.nl, geeft in deze workshops adviezen aan docenten en vertelt over technieken om de religieuze actualiteit te bespreken. De zogeheten ‘omdraaiing’ vindt zij een goede techniek: ‘In Amsterdam is schelden met ‘jood’ schering en inslag. Maar als je doorvraagt bedoelen leerlingen nooit een joods persoon. Als het als scheldwoord wordt gebruikt, staat jood voor geniepig, achterbaks en niet te vertrouwen. Als je vraagt hoe de leerling het zou vinden als er met ‘moslim’ gescholden zou worden, zeggen ze: dat bekt niet lekker. Maar ze vinden het niet leuk. Je ziet ze even denken, en dan – ding ding ding ding – valt het kwartje’, zegt Suissa vandaag in dagblad Trouw.