Stukje snelweg dicht voor snelste ligfiets

Een stukje snelweg wordt komende zondag afgesloten voor de studenten van het Human Power team Delft & VU. Ze testen de vijfde versie van hun supersnelle ligfiets op de A270 bij Helmond. Daarmee hopen ze in september het wereldrecord te breken op een puur door de mens aangedreven fiets.

Zo snel als een auto

Het studententeam doet met de ligfiets VeloX voor het vijfde jaar op rij mee aan de snelheidsrace in de woestijn van de Amerikaanse staat Nevada. Twee jaar geleden lukte het om het wereldsnelheidsrecord te breken. Dat staat nu op 133,78 km/u. Vorig jaar werd het team wel eerste, maar zonder het record te breken.

Het team is een mix van studenten uit Delft en van bewegingswetenschappen aan de VU. De eerste nemen de bouw van de aerodynamische ligfiets voor hun rekening, de tweede trainen de renners.

Blessure

Een flinke tegenslag dit jaar is dat renner Rik Houwers, die vorig jaar ook deelnam en toen eerste werd, vanwege een blessure niet kan meedoen aan de recordpoging. Nu is het aan de vrouwelijke renner Lieske Yntema om het snelheidsrecord voor vrouwen aan te vallen. Dat staat op 121,81 km/u.

In september zal blijken of er weer een record is gesneuveld.