29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Het bestuur van vorig jaar met Bo de Boer in het midden

Studievereniging voor Mechanical Engineering

Net voor de eerste lockdown richtten bachelorstudenten Mechanical Engineering een VU-commissie op. Een jaar later zijn ze een volwaardige studievereniging – M.E.S.A. ’s Gravesande – maar een verenigingskamer hebben ze nog niet.

De bachelorstudenten Mechanical Engineering zaten vol ideeën toen we ze vorig jaar spraken over hun oprichting, en waren van plan eens goed te gaan werven tijdens de introductieweek, maar de lockdown verhinderde dat. “Het ging best moeizaam, niemand kende ons. De VU leek soms niet eens te weten dat onze studie bestond”, vertelt voorzitter Bo de Boer.

De bachelor is een samenwerking tussen de VU en Universiteit Twente en ging in 2019 van start. De inmiddels grofweg 150 studenten volgen het meeste onderwijs aan de VU, maar moeten ongeveer twee keer per twee weken voor practicalessen naar Twente, waar ze dan verblijven in een hotel, “als een soort schoolreisje” volgens De Boer.

M.E.S.A. ’s Gravesande

In eerste instantie werden de studenten ondergebracht bij de Twentse vereniging Newton – waar ze zich bezighielden met optimalisatie van het onderwijs – en bij de Amsterdamse studievereniging Mens voor de sociale activiteiten, maar de behoefte aan een eigen vereniging groeide.

“We bleven er een beetje tussenin hangen”, zegt De Boer. Zij is sinds de start voorzitter van wat eerst alleen een activiteitencommissie was, maar na het goedkeuren van het budget in april verder gaat als studievereniging M.E.S.A. ’s Gravesande – Medical Engineering Study Association met een vernoeming naar filosoof, wiskundige en natuurkundige Willem Jacob ’s Gravesande. “Er was in eerste instantie vooral behoefte aan leuke dingen doen, maar nu kunnen we ook gaan kijken naar het level van educatie.”

Lunch lectures van bedrijven

Zo organiseren ze na elk semester panelgesprekken tussen docenten en studenten om te kijken wat er beter kan. Studenten bleken bijvoorbeeld weinig te hebben aan de Powerpoint pre-lectures van docenten, en het roosterprogramma werkte niet lekker, dus stapten ze over naar Canvas. De Boer merkt wel dat docenten aan de Universiteit Twente wat meer openstaan voor feedback. “Daar benadrukken ze dat studenten altijd bij ze langs kunnen komen. Op elke Powerpoint staat hun kamernummer en mailadres. Aan de VU is die sfeer wat minder open. Twente is misschien gewoon kleinschaliger.”

Om de internationale studenten te bereiken willen ze activiteiten als oud-Hollandse spelletjesmiddagen op gaan zetten, maar dat plannen is moeilijk met constant veranderende coronamaatregelen. Voor nu concentreren ze zich op het benaderen van bedrijven voor ‘lunch lectures’ aan studenten. En ze zijn op zoek naar een verenigingskamer voor de leden. Die krijgen ze pas na een proefperiode van twee jaar, dus nu moeten ze het nog doen met een krappe bestuurskamer in het W&N-gebouw. Veel eisen aan de verenigingskamer stellen ze niet. De Boer: “Zolang er plek is voor wat banken, een koelkast en een tosti-ijzer zijn we tevreden.”