Studentenleven
& Maatschappij

Koen van Dijk meldt zich aan als stamceldonor

Studievereniging Salus zoekt stamceldonoren

Het doneren van stamcellen is zoveel makkelijker dan orgaandonatie (want je hoeft er niet dood voor te gaan). Toch is maar vier procent van de Nederlanders stamceldonor. Studievereniging Salus wil dat veranderen.

In de bestuurskamer van Salus veegt rechtenstudent Koen van Dijk met een groot uitgevallen wattenstaafje door zijn mond. Hij is de eerste student die zich aanmeldt tijdens de goededoelenweek van de studievereniging van gezondheidswetenschappen. Bestuurslid Nina Komrij zet drie staafjes met het dna van Koen in een houder om te drogen. Daarna worden ze met zijn aanmelding opgestuurd naar stichting Matchis, de organisatie die alle stamceldonoren in Nederland registreert.

Angst

Jaarlijks vinden in Nederland vierhonderd stamceldonaties plaats. Het is voor veel patiënten met bloedkanker de enige manier om weer beter te worden. Toch lijken veel mensen bang te zijn om donor te worden, zegt Nina Komrij. “Vroeger kon stamceldonatie alleen via een beenmergpunctie, maar nu kan het meestal door bloedafname. Mocht er een beenmergpunctie nodig zijn, dan is dat meestal zo omdat de patiënt een kind is. De meeste donoren hebben daar een beurs gevoel voor over.”

Vergoeding

Koen van Dijk kijkt niet tegen een eventuele donatie op. “Het is een mooie manier om mensen die ernstig ziek zijn een beter kwaliteit van leven of kans op overleven te geven.” Komrij benadrukt dat het doneren van stamcellen zo makkelijk mogelijk gemaakt wordt. Een beenmergpunctie gaat onder narcose, eventuele hotelkosten worden vergoed en donoren krijgen zelfs een taxirit naar het ziekenhuis in Leiden of Nijmegen aangeboden. Eventuele gemiste werkdagen kunnen vergoed worden.

Iets terugdoen

Het is dankzij het enthousiasme van Komrij dat studievereniging Salus stichting Matchis voor hun jaarlijkse goededoelenweek koos. De student is al een jaar vrijwilliger bij de stichting. “Ik ken iemand die in de toekomst misschien een donororgaan nodig heeft. Daarom wil ik zelf iets terugdoen. Orgaandonatie is al erg bekend, stamceldonatie nog niet.” Dat is onbegrijpelijk, grapt ze. “Stamcellen doneren is zoveel makkelijker: je hoeft er niet dood voor te gaan.”

Couscouslunch

Om zoveel mogelijk donoren te trekken, organiseert Salus dinsdag van twaalf tot half drie een lunch in debatcentrum 3D op de campus. Daar kunnen mensen zich aanmelden of een couscoussalade voor 2,50 euro kopen. De opbrengst wordt door Matchis onder meer gebruikt om donortesten te betalen.

Aanmelden

Gezonde mensen tot vijftig jaar kunnen zich bij Matchis aanmelden. Donoren boven de 35 jaar euro moeten een bijdrage voor de testset betalen. “Helaas kan Matchis niet alle testen vergoeden. Hoe ouder je bent, hoe kleiner de kans is dat je gevraagd wordt om te doneren. Vandaar dat Matchis om een bijdrage moet vragen.”

Meer weten? www.stamceldonor.nl

Update 17 mei: De lunch van Studievereniging Salus was een groot succes. Ze hebben 100 euro opgehaald en er hebben zich 40 nieuwe donoren aangemeld.